Rene Toomse, Sirp 09.01.2015 (siin pikem ja põhjalikum versioon!)
Ajaloost
on teada, et jumal on suurema pataljoni poolt, kui väiksemal just paremat ideed
pole. Pikaleveniv võitlus endast tugevamaga pole kunagi paljulubav. Isegi kui
võidad, maksad kõrget hinda. Aga kui kasutad endast suurema vastase vastu
judotehnikat, kui teda psühholoogiliselt töötled, tasakaalust välja lööd ning
kasutad vastase kiirust tema enda vastu, võid tihti võita, ja seda väikeste
kaotustega.
William S. Lind[1]
Venemaa viimaste aastate agressiivse
välispoliitika valguses on Eestis teravalt õhus julgeolekuteemalised arutelud.
Sama tõsiselt oli riigikaitse päevakorral vaid vast 1939 ja 1944 aastal. Samuti
on üsna selge, et julgeolek, sh. riigikaitse, saab üheks võtmeteemaks
kevadistel Riigikogu valimistel. Igal erakonnal on parlamenti pürgimisel
vajalike häälte püüdmisel põhimõtteliselt kaks võimalust – kas lubada ja plaanida
oma edasised suunad realistlikult või loopida kõlavaid loosungeid. Paraku ei
suuda populistlikud lubadused seista vastu agressorile võimaliku sõja korral,
realistlikult arendatud riigikaitsesüsteem küll.
Debatt riigi julgeoleku üle algas tegelikult palju
varem, nimelt uue Riigikaitse
arengukavaga[2] seoses.
Viimasele andsid tõsiseid kriitilisi hinnanguid nii varasem peastaabi operatiiv-
ja väljaõppeosakonna ülem kolonelleitnant Leo Kunnas[3] kui endine Kaitseväe
juhataja kindral Ants Laaneots[4]. Nende
etteheiteid paraku ei lükatud ümber ega laskutud avalikku arutellu
riigikaitsepoliitika kujundajate poolt. Sisuliselt jäid ja on endiselt jäänud paljud
kahtlused ning kõhklused õhku rippuma.
Iga arengukava paremust ei tõestaks tegelikult muu,
kui reaalne test kriisiolukorras. Kahjuks on siis hilja küsida – kas me ikka
andsime parima ettevalmistusi tehes? Käesolevaga toon esile mõned mõttekohad,
millele võiks kevadel valmistele pürgivad erakonnad pisut tähelepanu pöörata
julgeolekupeatükki oma lubadusi kirjutades. Andku lugeja mulle andeks, kui
kohati liiga detailseks lähen, kuid need detailid on olulised, et aidata mõista
suuremat kontseptsiooni mõttekäikude taga.
Kõigepealt mõistetest. Julgeolek ja riigikaitse ei
ole eraldiseisvad teemad ega ka ainult vormi kandvate kodanike pärusmaa
arvamuste avaldamiseks. Riigi julgeolek tähendab iga kodaniku õigust tunda
ennast turvaliselt nii sisemise kui välise ohu eest. See on abstraktsioon, mis
paraku on habras nagu portselan. See on tunnetus, mitte reaalne asi, mida saab
käega katsuda või rahulikult tugitooli toetudes tõdeda, et see on nüüd
saavutatud ja lõplik.
Julgeolek on pideva ning lõppematu protsessi tulem, mis vajab pidevat tööd, nagu inimene vajab hingamist ja toitu. Riigikaitse on just see protsess ehk pidav tegevus, mis tõstab ja hoiab julgeolekut sellel tasemel, mis meid rahuldab. Riigikaitse, nii sisemiste kui väliste ohtude vastu, on nagu mootor, mille töötamise tulemusel püsib julgeolek. Kui see mootor seiskub, kaob ka julgeolek. Sellepärast ei saa riigikaitse kunagi valmis.
Julgeolek on pideva ning lõppematu protsessi tulem, mis vajab pidevat tööd, nagu inimene vajab hingamist ja toitu. Riigikaitse on just see protsess ehk pidav tegevus, mis tõstab ja hoiab julgeolekut sellel tasemel, mis meid rahuldab. Riigikaitse, nii sisemiste kui väliste ohtude vastu, on nagu mootor, mille töötamise tulemusel püsib julgeolek. Kui see mootor seiskub, kaob ka julgeolek. Sellepärast ei saa riigikaitse kunagi valmis.
Kuid julgeolek võib olla ka propagandistlikult
näilik. See on olukord, kus riigikaitse valdkonnaga mittekursis olevatele
kodanikele väidetakse järjekindlalt, et me oleme kaitstud ja muretsemiseks ei
ole põhjust. Seda väidet on raske ümber lükata ja tõehetk saabub alles siis kui
reaalne ohu põhjustaja meid ründab. Vaid siis selgub tegelik tõde ja plaanitud
riigikaitse valmisolek ohtudele vastu seista ning kaitsta oma riigi elanikke.
Siiski, selleks, et saavutada ja hoida võimalikult parimat julgeolekutaset, tuleb riigikaitse arendusse suhtuda realistlikult ja kriitiliselt. Nagu mainitud, see ei ole vaid väikese ringi professionaalide ja poliitikute suletud pärusmaa, privileeg, mille kohta tavakodanikul ei ole õigust küsida, et kas see on tõesti parim, mida me suudame? On küll õigus. Selleks ei pea otsustajad avalikkusele teada andma kõiki detaile, mis võiks paljastada meie nõrgad kohad võimalikule vastsele, kuid põhimõtteline riigikaitsesüsteemi toimimine ja iga kodaniku koht ning oodatav panus selles, peavad olema kõigile teada palju varem kui kriisiolukord meid tabab.
Siiski, selleks, et saavutada ja hoida võimalikult parimat julgeolekutaset, tuleb riigikaitse arendusse suhtuda realistlikult ja kriitiliselt. Nagu mainitud, see ei ole vaid väikese ringi professionaalide ja poliitikute suletud pärusmaa, privileeg, mille kohta tavakodanikul ei ole õigust küsida, et kas see on tõesti parim, mida me suudame? On küll õigus. Selleks ei pea otsustajad avalikkusele teada andma kõiki detaile, mis võiks paljastada meie nõrgad kohad võimalikule vastsele, kuid põhimõtteline riigikaitsesüsteemi toimimine ja iga kodaniku koht ning oodatav panus selles, peavad olema kõigile teada palju varem kui kriisiolukord meid tabab.
Valitsejatel on alati dilemma rahvale olukorrast
ülevaadet andes: kas räägime nii nagu on ja riskime paanikaga või jääme
loosungite juurde ning loodame parimat. See on raske valik. Kuid kuna lootus ei
ole meetod, siis tuleks ikkagi realistlikult rääkida, mis on meie võimalused
tõsise sõjalise konflikti tekkimise korral. Allpool toon välja mõned arvamused
ja mõttekäigud, mis tasuvad kaalumist poliitilisi kavasid kirjutades.
NATO artikkel 5 ja liitlaste appitulek
Eesti kuulub NATOsse ja see on oluline aspekt.
Siiski ei saa kuidagi surmkindlalt väita, et klubisse kuulumine iseenesest
tagab meie julgeoleku automaatselt. Protsessid liitlaste appitulekuks võtavad
aega, väga väärtuslikku aega. Seda teab ka Venemaa, kui ta peaks otsustama
Eestit või mõnda teist Balti riiki rünnata.
Isegi kui otsused oleks varem kokku lepitud, siis
reaalne esmaabi on ettenähtud eelväena NATO kiirreageerimisjõudude (NRF)[5]
poolt ligi 13000 võitlejaga. NRF peab olema valmisolekus kriisipiirkonda
lähetamiseks lühima ajaga 5 päeva otsuse tegemisest. Samas pole mingi saladus,
et NRF ei ole korralikult komplekteeritud (erinevad
komponendid asuvad oma koduriikides ja on ka alamehitatud)[6]
ja selle siirdevõime sõjalise konflikti piirkonda on tegelikult testimata. Igal
juhul suudaks agressor teha olulist kahju ammu enne kui keegi füüsiliselt appi
jõuaks. Poolteistsada Ühendriikide sõjaväelast ja õhuturbemissioon on head
ühtsuse sümbolid, kuid nende mass ega ka mandaat ei ole piisavad arvestatavaks
toeks sõja korral.
Olukorda ei pruugi parandada ka uus loodav
4000-5000 meheline kiirreageerimisüksus, millelt
nõutakse valmisolekut 48 tundi.[7]
See vägi hakkab tõenäoliselt vaevlema samade probleemide küüsis, mis NRF.
Nimelt ei saa ka see üksus paiknema vahetu ohu piirkonnas, vaid jällegi
panustavate riikide kodumaadel, et siis häire korras kriisipiirkonda liikuda.
Sisuliselt on tegemist NRFi lahjendatud versiooniga (tõenäoliselt määratakse
sinna samad üksused, mis kuuluvad NRFi), mille reaalne siirde- ja lahingvõime
jääb isegi rohkem küsitavaks.
Usun samuti, nagu leiab nii mõni teinegi kahtleja,[8]
et meil tuleb suure tõenäosusega hakkama saada, päris arvestatava ajaperioodi
jooksul, vaid oma jõududega. Imesid naljalt ei sünni. Isegi kui NATO suudab
otsustada kiirelt ja NRF (või uus loodav kolm korda väiksem üksus) saabub 2-5
päeva möödudes läbi Vene mereväe ja õhutõrje katte, siis võib vastane
rahulikult taanduda tagasi oma piiridesse, kuhu keegi teda karistama ei lähe.
Kiire sõda kui karistusrünnak[9] saaks selleks
korraks läbi, kuid kahju, mis selle jooksul tehtud, paiskaks meid, piltlikult
väljendades, tagasi kiviaega.
NATO appi tulekusse uskumine ja sellesse
mitteuskumise taunimine ei aita kaasa tegeliku kaitsevõime arendamisele.
Tõenäosust tuleb hinnata siiski liitlaste reaalsete võimete, mitte
deklaratsioonide järgi. Ja need füüsilised võimed on viimastel aastatel lahjaks
jäänud. Sõbraliku riigijuhi kõva sõna ei peata pealetungivat vastast. Selleks
on tarvis piisavas koguses liitlaste lahingtehnikat ja sõjamehi meie maal.
Hetkel on ainuke liitlasriik Euroopa pinnal, kes oma riigikaitsevõimet
arvestatavalt arendab, Poola[10].
Venemaa rünnaku korral Balti riikide vastu on aga loogiline, et Poola tõstab oma enda valmisoleku maksimaalseks ja tal lihtsalt ei oleks kedagi meile appi saata. Selles mõttes reaalne olukord ja retoorika põrkuvad valusalt, olgu veendumused ning lootus millised tahes. Fakt on see, et kaugemalt antud lubadustele ei saa luua oma põhiplaani, vaid viimane peab oma raskuskeskmega toetuma sellele, mis meil omal olemas on.
Venemaa rünnaku korral Balti riikide vastu on aga loogiline, et Poola tõstab oma enda valmisoleku maksimaalseks ja tal lihtsalt ei oleks kedagi meile appi saata. Selles mõttes reaalne olukord ja retoorika põrkuvad valusalt, olgu veendumused ning lootus millised tahes. Fakt on see, et kaugemalt antud lubadustele ei saa luua oma põhiplaani, vaid viimane peab oma raskuskeskmega toetuma sellele, mis meil omal olemas on.
Seega on NATO garantii kahjuks siiski soovunelmate
kategoorias, mis ei leia kinnitust enne kui olukord käes. Selleks, et keegi üldse
saaks appi tulla, tuleb meil hoida plaanitud saabumiskohad ohutud, sest
reeglina on just väe maabumine, kas mere või õhu kaudu, kõige haavatavam
moment, mil saabuv vägi ei ole valmis lahingut vastu võtma. Sõjapidamise
printsiipide kohaselt on selline nõrkus üks olulisemaid sihtmärke
vastaspoolele. Teisiti väljendades, kui plaanitud saabumiskohad (kas õhu kaudu
või meritsi) ei ole piisavalt turvalised, siis liitlased oma vägesid ei saada,
kuna kaotused ei oleks aktsepteeritavad.
Viimase probleemi vältimiseks tuleb luua piisavalt
alternatiivseid maabumiskohti. Ämari lennubaas, Tallinna lennujaam, Tallinna ja
Paldiski sadamad on suurepärased vastuvõtukohad rahu ajal. Sõja korral saavad
need olema kahjuks ühed esimesed sihtmärgid, mis vastase poolt kasutuskõlbmatuks
muudetakse. Meie puuduliku õhutõrje tingimustes ei ole vastasele just eriti
keeruline ülesanne lasta mõned GPS juhitavad Iskander SS-26 raketid[11]
neile objektidele, mis halvavad igasuguse tegevuse arvestatavaks ajaks. Vastase
pommitamise ja raketirünnakule vastusaamiseks on hädavajalik vastavate
õhutõrjerelvade hankimine, et kaitsta strateegiliselt olulisi maabumiskohti.
Kuna ükski õhutõrjekate ei anna 100% garantiid, siis tuleb alati valmis seada
ka alternatiivsed maandumis- ja maabumiskohad, eriti Lääne-Eestis ja
saartel,[12]
kuhu on lisavägedel kiirem ja ohutum ligipääs.
Tulenevalt eelnevast peab Eesti riigikaitse
põhipingutus olema piisavalt tugeva PÜSIVA - mitte esmase - iseseisva
kaitsevõime loomisel ja alahoidmisel. Valmistuda tuleb pikaks ja raskeimaks
võitluseks ning suhtuda sellesse kui normaalsusesse. Iga abi, mis me saame
liitlastelt, on hea boonus, mis teeb meie võitluse ainult lihtsamaks. Samas,
olles valmis nii füüsiliselt kui psühholoogiliselt pikalt oma jõududega vastase
vastu võitlema, ei murdu võitlustahe nii kergelt, kui peaks saabuma karm
tõdemus, et me olemegi üksi. Looda parimat, kuid valmistu halvimaks. Selline
filosoofia on oluline rahva ja väe tegeliku võitlusvõime tõstmisel ning sellel
ei ole midagi pistmist liitlaste lubaduste, ja ka nende parimasse tahtmisse
meid aidata, uskumise või mitteuskumisega.
Kuid mis meid täismahus sõja korral võib rünnata?
See on alati keeruline küsimus. Põhimõtteliselt on sõja alguse ja kulgemise
võimalikke meetodeid kaks: sarnane hübriidne ja madala intensiivsusega konflikt
nagu Ukrainas hetkel või tugev sõjaline rünnak, mis panustab kiirusele ja
massile. Seejuures võib üks meetod minna üle ühelt teiseks ja vastupidi.
Propagandaga ülesköetud ja eriteenistuste poolt toetatud kohalikud mässumeelsed
on algfaasis politsei tegevuste vastutusalas.
Tõenäoliselt väljub mässuliste võitlusviis sellest reaalsusest, milleks politsei on treenitud ja siin saab suureks abiks olla Kaitseliit. Olukorras, kus hakkavad ilmuma hästirelvastatud „rohelised mehikesed,“[13] tuleb neile relvade loovutamise ja arreteerimisele allumise korralduste andmiseks asendada ruupor kuulipildujaga. Kiirus, otsustavus ja piisav jõud kohe alguses muutuvad määravaks ning otsustavad kogu konflikti tuleviku. Kahtlused ja viivitused mässuliste elementide neutraliseerimisel avavad tee järgnevatele provokatsioonidele ning võimalik, et vaenuvägede täismahus sissetungile.
Tõenäoliselt väljub mässuliste võitlusviis sellest reaalsusest, milleks politsei on treenitud ja siin saab suureks abiks olla Kaitseliit. Olukorras, kus hakkavad ilmuma hästirelvastatud „rohelised mehikesed,“[13] tuleb neile relvade loovutamise ja arreteerimisele allumise korralduste andmiseks asendada ruupor kuulipildujaga. Kiirus, otsustavus ja piisav jõud kohe alguses muutuvad määravaks ning otsustavad kogu konflikti tuleviku. Kahtlused ja viivitused mässuliste elementide neutraliseerimisel avavad tee järgnevatele provokatsioonidele ning võimalik, et vaenuvägede täismahus sissetungile.
Sõjalise rünnaku korral Eesti vastu võib erinevate
analüütikute hinnangul Venemaa paisata siia 2-3 manööverbrigaadi (Lääne
sõjaväeringkonnas on kokku 9 brigaadi
soomukitel ja tankidel, millest 3 on strateegilises reservis teiste ringkondade
toetuseks[14]),
ehk 10000 – 15000 hästirelvastatud võitlejat esialgse rünnakulainega hästi
üldises arvestuses. Sellega kaasneb kontroll õhuruumi üle õhutõrje rakettidega S-300 ja S-400,[15]
mis katavad terve Eesti territooriumi juba piiri tagant.
Allaandmiseks ei ole siiski mingit põhjust, vaid
ohustsenaariume realistlikult vaadeldes saab ja tuleb luua vajalikud ennetavad-
kui ka vastukäigud, mis ei põhine kättesaamatu soomustehnika massil, vaid
hoopis nutikamatel lahendustel. Selleks tuleb muidugi tunnistada, et on kasvõi
kaduvväike võimalus, et me jääme sõja korral üksi võitlema oma vabaduse eest.
Vastupidises olukorras, kui me paneme pearõhu veendumusele, et meile tullakse
kindlasti appi, kuid kui seda piisavalt kiiresti ei juhtu, on lood kehvad. Me
poleks piisavalt valmis ise tegutsema ei füüsiliselt, mentaalselt ega
moraalselt. Seda me omale lubada ei saa. Me võitleme oma vabaduse eest kas
võidu või surmani, allaandmine ei ole võimalus.
Vaenuvägede koondumisest ja valmisolekust
vajalikud protsessid käivitada
Eesti luure näeb ja kuuleb palju piiri taha nii
oma vahendite kui ka liitlaste toega. See ei ole mingi saladus ka Venemaale. Tankipataljonide
ja muude suurte üksuste liigutamine rünnakpositsioonidele on varakult näha. On,
kui seda tehakse avalikult ja meelega nähtavalt. Paraku saab selliseid
liikumisi varjata nii moondamistehnikate kui ka tähelepanu kõrvale juhtimisega.
Kõige hilisemad näited on jällegi pärit Ukraina sündmustest. Terve maailm oli
üllatunud, kui märtsi teises pooles kihas Krimm „rohelistest mehikestest“ nagu
koduotsivatest sipelgatest. Kust nad tulid ja kuidas nii ootamatult? Ukraina
värske vahevalitsus oli šokis, Euroopa ja NATO lihtsalt sõnatud. Kui ükskord
suudeti ennast koguda, oli juba hilja midagi päästa. Krimm oli okupeeritud.
See operatsioon läheb sõjaajalukku kui üks briljantsemaid strateegilise üllatuse loomise
ja kasutamise näiteid. Meetod oli tegelikult lihtne. Ukraina piiri äärde viid
suured ja meelega nähtavad väed erakorralisele
õppusele[16]. See tõmbas
endale kogu Ukraina kui ka muu maailma äreva tähelepanu, mille varjus oli
suhteliselt turvaline venelasel toimetada oma Krimmi baasidesse arvestatav hulk
embleemideta eriüksuslasi, kes ettenähtud ajal hakkasid tänavatele imbuma.
Kõige kõrgemal tasandil eitamine ja bluffimine[17] tekitas aina
kasvavat segadust ja võttis nii kriitilise ajaraami, milles oleks tulnud teha
konkreetne otsus tegutsemiseks nii Ukraina uuel valitsusel kui ka läänel.
Sellega näitas Venemaa, et tema operatsioonide
planeerimine on kõrgtasemel ja vaba enesele pandud piirangutest meetodite osas.
Nad said aru, et oluline oli keskenduda eesmärgile (Krimmi annekteerimine nii,
et sellest ei tuleks suuremat rahvusvahelist vastuseisu) ja suutsid valida
õigete vahendite ning meetodite kombinatsiooni (strateegiline üllatus,
eitamine, viisakas ja piiratud jõukasutamisega hõivamine) vahekorra. Paremini
ei oleks saanudki minna.
Eelnev kirjeldus ei ole mitte vaimustus vene
väejuhtide tegevuse üle, vaid emotsioonitu vaatlus. See, kes alahindab vastast
ja ülehindab enda hetkevõimalusi, reeglina kaotab. Selleks on nii
kaitsepoliitikas kui sõjapidamises kõige olulisemal kohal emotsioonitu hinnang vastase
tegevuste üle. Vaid see saab luua arusaamise tema tegelikust võimalikust
plaanist sinu vastu. Iga emotsioon on selles faasis tarbetu ja isegi
vastutöötav, sest see lukustab aju soovunelmatesse, millest ei ole mingit kasu
(pigem teeb kahju) oma realistliku plaani väljatöötamisel edukateks
vastukäikudeks.
Vale oleks ka lukustada ennast kasvõi viimasesse
näitesse ja kinnitada, et meie olud ei ole Krimmiga sarnased, näiteks juba
demograaflistel põhjustel. Muidugi ei ole. Kuid jällegi on soovunelm arvata, et
Kirde-Eestis või Lasnamäel üritataks kopeerida täpselt sama mudelit. Kindlasti
mitte. Vastaspoole planeerijad võtavad väga hoolega analüüsida, mis on just
meie nõrgad küljed ja sellest tulenevad võimalused oma eesmärke saavutada. Hea
sõjakäigu planeerimine on nagu rätsepaülikonna valmistamine – see lähtub alati
teise poole iseärasustest ja ei piirata ennast kunagi standartsete
lahendustega. Venemaa sõjalised planeerijad on näidanud oma suutikust nendes
kategooriates tegutseda.
Meie ülesanne on mõelda ja planeerida veelgi paremini.
Sõja olemus ja edukus ei ole tegelikult kunagi ainult mehhaanilistes
protsessides ehk füüsilises küljes, vaid eelkõige mentaalses (arusaamine reaalsusest
ja oskusest olukorda oma eesmärkidele vastavalt kasutada) ja moraalses
(julguses teha kriitilisi otsuseid) valdkondades. Targem ja otsustavam suudab
ka väiksema füüsilise jõuga põhjustada suure, kuid aeglasema ning illusioonides
kammitsetu, kaotuse. Need on kategooriad, milles ka meil on vaja hoolega oma
riigikaitselist mõtet arendada. Paraku on NATO operatsioonide doktriin pisut
aegunud ja eelmainitud rätsepaülikonna analoogiaga võrreldes nagu „one size
fits to all“ pesapallimüts. Oma korralikust kodutööst meil pääsu ei ole.
Prioriteetsest kiirreageerimisvõimest soomustatud
brigaadide näol
See ei pruugi tingimata nii oluline olla. Eesti
iseseisva riigikaitse tegelikud raskuskandjad on Kaitseliit ja ajateenistusel
põhinev reservvägi. Need väljaõppinud inimesed on edukuse võti, kes suudavad mobiliseeruda
mõistlike otsuste ja plaanide korral väga kiiresti. Viimase eelduseks on
loomulikult vajalik tulevikuohte arvestav väljaõpe ning kohane varustus. Elukutselistest
koosnevad brigaadid tuleks tegelikult hoida reservis ja peidus nii kaua kui
võimalik ning rakendada alles kõige otsustavamatel hetkedel[18].
Oma suurima löögirusika varjus hoidmine paneb vastase kahtlema ja ettevaatlikult tegutsema, mistõttu on hea võimalus ise haarata initsiatiiv lahingutegevuses ning panna vastane oma nõrku külgi paljastama. Sõjas määrab initsiatiiv kõik. Vastupidiselt jällegi, pannes oma trumbid mängu kohe alguses, jätame me vähe ruumi vastase üllatamiseks ning teeme talle edasise tegutsemise eesmägi suunas palju lihtsamaks. Õela ja ebameeldiva üllatuse tegemine vastasele on üks olulisemaid sõjapidamise printsiipe, mis loobki aluse initsiatiivi haaramiseks[19].
Oma suurima löögirusika varjus hoidmine paneb vastase kahtlema ja ettevaatlikult tegutsema, mistõttu on hea võimalus ise haarata initsiatiiv lahingutegevuses ning panna vastane oma nõrku külgi paljastama. Sõjas määrab initsiatiiv kõik. Vastupidiselt jällegi, pannes oma trumbid mängu kohe alguses, jätame me vähe ruumi vastase üllatamiseks ning teeme talle edasise tegutsemise eesmägi suunas palju lihtsamaks. Õela ja ebameeldiva üllatuse tegemine vastasele on üks olulisemaid sõjapidamise printsiipe, mis loobki aluse initsiatiivi haaramiseks[19].
Tänasel päeval ja ka edaspidi on tõenäoliselt
kõige kiiremini mobiliseeruv vägi Kaitseliit. Selles organisatsioonis on tohutu
jõud just tänu suurele kaitsetahtele tema liikmete hulgas. Ükski relv ega
lahingmasin ei võitle ise, alati on võitlejaks inimene, kellel on tahe ja
julgus seda teha. Kaitseliitu tuleb veelgi võimendada nii väljaõppe kui
varustusega ja just kaitseliitlastest saab vastase kõige suurem õudusunenägu.
Selles mõttes tuleb vältida Kaitseliidu üksuste selgepiirilisust ja ettearvatavust,
sest just sellised omadused on need, mida vastase luureanalüütikud otsivad – tegelikud
nõrkused, mida saab ära kasutada meie vastu.
Kaitseliit peab saama sarnaseks kummituseks vastasele meie maal, nagu need, kelle vastu me koos liitlastega püüdsime võidelda kaugetel maadel. Loomulikult on tegusid, mida me kunagi rakendama ei hakka nii sõjareeglite kui meie moraalsete väärtuste tõttu, kuid väga palju meetodeid ja printsiipe on edukalt arendatavad just „pahadelt“ õppides.
Kaitseliit peab saama sarnaseks kummituseks vastasele meie maal, nagu need, kelle vastu me koos liitlastega püüdsime võidelda kaugetel maadel. Loomulikult on tegusid, mida me kunagi rakendama ei hakka nii sõjareeglite kui meie moraalsete väärtuste tõttu, kuid väga palju meetodeid ja printsiipe on edukalt arendatavad just „pahadelt“ õppides.
Ajateenija ja kaitseliitlase väljaõpe peab olema
suunatud iseseisvale lahingutegevusele tingimustes, kus sidevahendid ei tööta
ja varustamine ei toimi, ka kõige väiksemate üksustena, ehk kõige halvemates
võimalikes sõjapidamise tingimustes. Väljaõpe ja treening ei tohi olla suunatud
klassikalisele viivituslahingule, nagu see on paljuski praegu, vaid peamiselt agressiivsetele
torkivatele rünnakutele vastase vastu üle terve Eesti, olles ise pidevas
liikumises. Nimetagem seda näiteks „herilaste taktikaks“ (swarming tactics)[20].
Vaid nii suudab väiksem vägi teha arvestatavat kahju suuremale, kes tahab suhteliselt
koos püsida ja on valmis võitlema oma vastase kaitseliinidega. Viimaseid
lihtsalt poleks.
Samas on kogu ümbrus täis vähehaaval vaenuväge vähendavaid väikesi ja torkivaid varitsusi ning kiirrünnakuid – igast suunast, iga läbitav kilomeeter. Need ei tee küll ühekorraga palju kahju, kuid põhjustavad väga tõsist muret vastasele, sest tasapisi väheneva väe tingimustes ei ole neil palju võimalusi sellise kummitusväega võitlemiseks. Võõral maal ei saa ta saata jagu või rühma iga sellist torget teinud lahingpaari jälitama. Need üksused lihtsalt jookseks uude varitsusse ja kaotused oleksid veelgi suuremad. Sarnaselt võitles ka Hezbollah väga väikse väega 2006. aastal Israeli sõjakäigu[21] vastu. Iisrael, kelle vägi on üks maailma modernsemaid ja võimsamaid, ei saavutanud ühtegi seatud strateegilist eesmärki, seega ta tegelikult kaotas sõja esimest korda oma ajaloos.
Samas on kogu ümbrus täis vähehaaval vaenuväge vähendavaid väikesi ja torkivaid varitsusi ning kiirrünnakuid – igast suunast, iga läbitav kilomeeter. Need ei tee küll ühekorraga palju kahju, kuid põhjustavad väga tõsist muret vastasele, sest tasapisi väheneva väe tingimustes ei ole neil palju võimalusi sellise kummitusväega võitlemiseks. Võõral maal ei saa ta saata jagu või rühma iga sellist torget teinud lahingpaari jälitama. Need üksused lihtsalt jookseks uude varitsusse ja kaotused oleksid veelgi suuremad. Sarnaselt võitles ka Hezbollah väga väikse väega 2006. aastal Israeli sõjakäigu[21] vastu. Iisrael, kelle vägi on üks maailma modernsemaid ja võimsamaid, ei saavutanud ühtegi seatud strateegilist eesmärki, seega ta tegelikult kaotas sõja esimest korda oma ajaloos.
Sajad hajutatud võitlejate grupid igal pool,
ümberringi, rünnates igast suunast, hävitades soomukeid, toetusüksusi, tagalat
ja staape, on suurim õudusunenägu vastase üksustele. Selline sõjapidamine ei
paku neile magusaid sihtmärke nende raskerelvadele ega õhuväele, nagu teeks meie
tankid, rännakkolonnid, kaitsepositsioonid ja logistikaveod. Selline taktika
muudab nende massi ja ülekaaluka relvastuse suhteliselt kasutuks. Juhtimise ja
eriti tagala hävitamine avaldab otsest mõju soomustehnika lahinguvõimekusele.
Tank T-72 kannab 39 mürsku ja läbib paagitäie kütusega 460 km. Hetkest, kui
talle täiendust ei tule, muutub see tank 42 tonni kaaluvaks vanarauaks.
Manööversõjapidamise mõtte kohaselt on tank tugevus, mida tuleb võimalusel
vältida ja tema vähemkaitstud logistikaüksus on nõrkus, mille hävitamine toob
kaasa ka tanki, ehk tugevuse, kokkukukkumise[22].
See on mõtteviis ja taktikaline põhipingutus, milles väiksem vägi peab alati
tegutsema. Manööver ei tähenda vaid vägede liigutamist vastase suhtes, vaid eelkõige
tema ülekavaldamise kaudu sundimist asetuma positsiooni, kus ta kaotab oma
võitlustahte. Siis on ta haavatav ja võidetav.
Olles vastast tublisti kurnanud, tema kütuse ja
lahingmoona juureveo ära lõiganud, on aeg teda lüüa jõuga, mis ta purustab ja
taanduma sunnib. Alles nüüd on koht lahingmasinatel asuda võitlusesse.
Olukorras, kus sind on kurnatud kümnete püüdmatute gruppide poolt ja oled juba
lootust kaotamas, mõjub ootamatu soomukite rünnak lähivõitlusesse täiesti
laastavalt, mis hävitab ka viimase lootusekiire oma plaani edusse.
Samas varustus sellise taktika jaoks peab olema
kerge ja mobiilne. Kümneid tonne kaaluvad tankid ja iseliikuvad suurtükid ei
pruugi olla hea valik Eesti oludes. Meie aastakümneid kuivendamata maastik tõenäoliselt
ei suuda raskeid masinaid enamus Eestimaa piirkondades kanda, mis piiraks
nendega liikumise vaid teedevõrgustikule. Seal omakorda on nad head sihtmärgid
vastase õhuväele (suurtüki asukoht näiteks on radaril tuvastatav tulistamise
hetkel). Teedevõrgustikul liikudes on ka nende positsioonivahetus etteaimatav
ja kallid sõjamasinad, koos meeskondadega, saavad ruttu otsa.
Sama ka tankilahingus: piiratud kõval pinnasel
vastastikku lahingus kohtuvatest tankiüksustes jääb võitjaks see, kellel on
rohkem tanke. Selles mõttes on rasked lahingmasinad meie olukorras üsna
küsitava väärtusega. Sõjas tugevama vastasega ei ole neist palju kasu.
Klassikaline tankilahing on ka hea näide lubamatust tugevus-tugevuse vastu
taktikast, kus saab juba mehhaanilise arvutuse järgi ennustada, kumb pool ja
kui ruttu, sellise lahingu võidab. Samas soomuskatet on tarvis otsustavateks
löökideks, kuid see peab olema võimalikult kerge ja väike, mis annaks eelise
maastikuvarje kasutamiseks.
Ajateenistuse kestvus ja parim võimalik väljaõpe
Nagu eelnevalt mainitud, siis manööversõjapidamise
tegelikuks alustalaks on vastase tugevuste vältimine ja tema nõrkuste
ründamine. Seega tuleb igal eesti võitlejal mõelda rohkem sobilikele oma taktikatele,
mitte asuda kopeerima suuremate liitlaste mudeleid. Korralik
tankitõrjeraketiheitja meeskond, kordades soodsama relvaga kui tank, suudab
vastase soomustehnikat hävitada sama tulemiga kui seda teeks oma tank. Lisades
neile gruppidele liikumiseks kerged maastikumasinad, mis suudavad sõita metsasihtidel
ja rabades, muutub meie väe jahtimine nii maal kui õhust keeruliseks. Tankiga
kaua lennuki või kopteri eest ei varju, ATVga metsa katte all või kaevatud
peidikusse aga küll.
Et eelnevalt kirjeldatud taktikalist oskust
saavutada, tuleb oluliselt täiendada nii kaitseliitlaste kui ka ajateenijate
väljaõpet. Viimane paraku aga ei ole tehtav 6 kuuga, nagu on tekkinud
arutelusid viimasel ajal. Sellise väljaõppe maht on pigem realistlik aasta
jooksul. Mitte ükski klassiruumi lühikursus ei asenda füüsilisi õppusi, et
vajalikud oskused ja nõutav enesekindlus saavutada. Seetõttu on ka käimaolevad
ideed ajateenistuse lühendamisest riigikaitsele valest otsast lähenemine, millel
võivad olla kaitsevõimele reaalsuses väga halvad tagajärjed. Inimese aju ja käeliste
oskuste arendamine nõuab aega. Paraku hakatakse vist järjest digitaliseeruvas
ajastus unustama, et inimene ei ole arvuti, mis suudab megabittide kaupa infot
talletada vaid sekunditega. Ei suuda tegelikult, õppimiseks ja treenimiseks on tarvis
aega.
Ajateenistus peab samas olema atraktiivne ja
inimesele lisandväärtust andev aeg. Selleks peaks see andma ka muud kasulikud
oskused ning tsiviiltööturul aktsepteeritavad tunnistused edaspidiseks eluks ja
tööks. Olgu selleks autojuht, rasketehnikaoperaator, sidetehnik, arvutivõrkude
hooldaja, parameedik, logistik-operaator vms. Lisaks peab paranema
ajateenistuses antava sõjalise väljaõppe kvaliteet ja intensiivsus, mis tagaks
igale reservväelasele parima võimaliku valmisoleku nii riigi kaitseks kui ka
sisemise veendumuse, et ajateenistuses veedetud aeg ei ole olnud raisatud. Iga
sõdur peab saama ka elementaarse juhtimisalase koolituse, mis annab talle
veelgi paremad võimalused tööturul peale ajateenistust. Eesmärk peab olema
saavutada tase, kus ajateenistuse läbinud noored oleksid tööturul eelistatud ja
hinnatud oma küpsuse ning organisatoorsete võimetega.
Neile noortele, kes tervislikel või muudel olulistel põhjustel ei saa ajateenistust läbida, tuleb luua mõistlik asendusteenistuse võimalus, mis valmistab neid ette kriisi- ja sõjaolukorras tugiteenuste osutamiseks muu elanikkonna kaitsel ja elutähtsate teenuste tagamisel. Igal kodanikul on koht meie ühise riigi kaitsel.
Neile noortele, kes tervislikel või muudel olulistel põhjustel ei saa ajateenistust läbida, tuleb luua mõistlik asendusteenistuse võimalus, mis valmistab neid ette kriisi- ja sõjaolukorras tugiteenuste osutamiseks muu elanikkonna kaitsel ja elutähtsate teenuste tagamisel. Igal kodanikul on koht meie ühise riigi kaitsel.
Kaitseliidust peab saama tõeline „tigedate
herilaste“ parv nagu eelnevalt kirjeldatud. Šveitsi riigikaitsemudeli eeskujul
peaks igal Kaitseliidu tegevliikmel olema oma relvad ja laskemoon kodus, et
olla valmis liikuma vastase vastu loetud minutite jooksul. Plaanid harjutatud,
peidikud lisavarudega rajatud.
Väljaõppe rõhuasetus peab olema väikeste üksuste iseseisev tegutsemine vaid seatud eesmärkidest lähtuv, mitte kõrgema staabi pideva juhtimise ja kontrolli all. Põhimõte peab olema „vabal jahipidamisel“ oma üksuse vastutusalal. Staatilisi positsioone tuleb vältida niipalju kui võimalik, et mitte anda vastasele võimalust üksusi maha suruda ja hävitada.
Löök ja eemaldumine, löök teisest suunast ja eemaldumine jne. Vastase soomuk või veomasin korraga ja uuesti ja uuesti, ise alati enne eemale tõmbudes kui ta jõuab sind sihikule võtta. See peab olema Kaitseliidu väljaõppe põhipingutus koos oskusliku lõhkeaine ja vastasest endast mahajäänud relvasüsteemide kasutamisega. Selline „kiusaja“ on igale agressorile suurim moraalitapja ja plaanide rikkuja.
Väljaõppe rõhuasetus peab olema väikeste üksuste iseseisev tegutsemine vaid seatud eesmärkidest lähtuv, mitte kõrgema staabi pideva juhtimise ja kontrolli all. Põhimõte peab olema „vabal jahipidamisel“ oma üksuse vastutusalal. Staatilisi positsioone tuleb vältida niipalju kui võimalik, et mitte anda vastasele võimalust üksusi maha suruda ja hävitada.
Löök ja eemaldumine, löök teisest suunast ja eemaldumine jne. Vastase soomuk või veomasin korraga ja uuesti ja uuesti, ise alati enne eemale tõmbudes kui ta jõuab sind sihikule võtta. See peab olema Kaitseliidu väljaõppe põhipingutus koos oskusliku lõhkeaine ja vastasest endast mahajäänud relvasüsteemide kasutamisega. Selline „kiusaja“ on igale agressorile suurim moraalitapja ja plaanide rikkuja.
Varude tagamine sõja ajal
Juba Napoleon hindas logistikat sõjapidamises samavõrra
oluliseks kui võitlust. Ka selles valdkonnas on Eesti riigikaitses veel palju
võimalusi, mida edasi arendada. Vältimaks suurte varude hävitusohtu sattumist,
tuleb nii lahinguvarud kui toetavad materjalid (toit, vesi, medikamendid jms.)
hajutada üle maa turvalistesse hoiupaikadesse, millele on sõja korral ligipääs
võitlevatel ja tagavatel üksustel. Just see loob võimalikuks eelkirjeldatud
võitlustaktikate kasutamise, sealhulgas ka sügaval vastase tagalas, kus ta ei
taha tegelikult võitlusesse astuda. Kuid just seal on vastane kõige haavatavam,
sest tema varustuskolonnid ja kõrgem juhtimine on ilma tugeva kaitseta. Selline
lähenemine on oma tugevuste asetamine vastase nõrkuste vastu, mis lisaks
kõrgele tulemuslikkusele säästab ka tunduvalt rohkem meie võitlejate elusid kui
kaevikus Grad raketiheitjate rünnakut oodates.
Samuti võtab selliselt ettevalmistatud logistika
vastaselt olulise sihtmärgi. Ka tema mõtleb samades printsiipides ja teab, et
kui meil laskemoon ja kütus lõpeb, siis oleme me kergemini alistatavad. Seega
on iga tagalaüksus ja teedel liikuv varustusemasin magusad kõrge väärtusega
sihtmärgid. Omal maal, rahu ajal, saame me võimaluse ettepaigutatud varudega
viia sellised sihtmärgid minimaalseks. See annab suure eelise vastase ees,
tõstes meie võitlejate varustatust ja moraali. Laskemoona lõppedes näiteks ei
pea sa lootma, et kõrgema üksuse tagalamasin sinuni jõuaks, vaid tead, kus asub
lähim peidetud varustuspunkt, kust ise saab täiendust tuua.
Lisaks tuleb arvestada, et sõjas olles on välismaalt
lisavarude juurdesaamine keeruline kui mitte võimatu. Selleks on olulisel kohal
kodumaise kaitsetööstuse arendamine ja toetamine. Eesmärk on saavutada võimekus
omal maal toota kõike hädapärast, mida tarvis edukaks võitluseks. See
arusaamine on ametkondades juba tekkimas, kuid reaalsete sammudeni on veel maad
minna. Eelkõige puudutab sellise võime loomine ja elushoidmine riigi otsustavat
sammu hangete reeglites, kus kriitilisi varusid hangitakse vaid Eesti tootjalt,
sest nemad jäävad kohale ja suudavad tagada.
Rahu ajal ette valmistamata süsteem ei hakka paraku tööle sõja korral. Seetõttu tuleb riigil kodumaist tootjat tugevalt toetada ja juhendada. Elementaarsed näited praegustest kitsaskohtadest oleks laskemoon, lõhkeained, relvastus ja mobiilsus. Need on kõige kriitilisemad vahendid vahetuks võitluseks.
Rahu ajal ette valmistamata süsteem ei hakka paraku tööle sõja korral. Seetõttu tuleb riigil kodumaist tootjat tugevalt toetada ja juhendada. Elementaarsed näited praegustest kitsaskohtadest oleks laskemoon, lõhkeained, relvastus ja mobiilsus. Need on kõige kriitilisemad vahendid vahetuks võitluseks.
Elanikkonna kaitstus sõja korral
Ei tohi korrakski unustada nende inimeste kaitset,
kelle eest kaitseväelased ja kaitseliitlased oma elu tegelikult lähevad ohtu
seadma sõja korral. Lapsed, emad ja vanurid on need, kelle ellujäämise nimel
vägi vastast tõrjub. Seetõttu tuleb lisaks targale võitlusvõimele arendada
välja ka tugev ja toimiv elanikkonnakaitsesüsteem (vanasti kutsuti seda
tsiviilkaitseks). Asustatud alades peavad olema olemas pommivarjendid, vee- ja
toiduvarud, soojad riided põgenikele jms.
Kui rahva ellujäämine ei ole tagatud, siis ei ole üldse mõtet võidelda, sest ükski maa ei ole väärt midagi ilma oma inimesteta. Ka siin on suur roll Kaitseliidul, eriti eriorganisatsioonidel nagu Naiskodukaitse,[23] Noored Kotkad[24] ja Kodutütred[25]. Neil on võimalus üleriigilise võrgustiku tõttu tagada ja koordineerida tugiteenuste toimimine koos kohalike omavalitsustega ja üle nende piiride, kus tarvis. Eriorganisatsioonide liikmed saavad regulaarset õpet muu kõrval ka meditsiinis ja toitlustamises, mis on peamised tsiviilelanikkonna vajadused kriisiolukordades.
Kui rahva ellujäämine ei ole tagatud, siis ei ole üldse mõtet võidelda, sest ükski maa ei ole väärt midagi ilma oma inimesteta. Ka siin on suur roll Kaitseliidul, eriti eriorganisatsioonidel nagu Naiskodukaitse,[23] Noored Kotkad[24] ja Kodutütred[25]. Neil on võimalus üleriigilise võrgustiku tõttu tagada ja koordineerida tugiteenuste toimimine koos kohalike omavalitsustega ja üle nende piiride, kus tarvis. Eriorganisatsioonide liikmed saavad regulaarset õpet muu kõrval ka meditsiinis ja toitlustamises, mis on peamised tsiviilelanikkonna vajadused kriisiolukordades.
Just Kaitseliit suuremas plaanis saab olla parim
tsiviilkaitse koordineerija ja koolitaja üleriigiliselt, kuna ta on üks suur
süsteem. Kohalik omavalitsus on küll vastutav elutähtsate teenuste toimimise,
varjete ja varude tagamise eest, kuid kui seal vahetuvad linnapead,
vallavanemad, volikogud jne.; tekib alati probleem süsteemi järjepidevuses.
Samuti ei ole kohalikul omavalitsusel kasutada just palju väljaõppinud
inimjõudu ega tõenäoliselt ka arvestatavat kogemust hallata suuremahulisi
kriise. Siin saab ja peab Kaitseliit olema suureks abiks.
Eelmainitud eriorganisatsioonid on kui kollektiivne mälu, mis kestab ja arendab süsteemi edasi ka linnavalitsuse terves koosseisus vahetumisel. Nemad saavad ka uue omavalitsuse juhtkonna kiirelt „ree peale“ aidata hetkeolukorras. Kriisi- ja sõja korral ei liigu nad rindele, vaid asuvad tegutsema plaanitu ja harjutatu teoks tegemisel – esmaabi, toitmine, soojalt katmine, lastehoiu ja õppetöö jätkamise korraldamine jne. Nende võrgustikku peavad liituma ka asendusteenistuse läbinud reservväelased.
Eelmainitud eriorganisatsioonid on kui kollektiivne mälu, mis kestab ja arendab süsteemi edasi ka linnavalitsuse terves koosseisus vahetumisel. Nemad saavad ka uue omavalitsuse juhtkonna kiirelt „ree peale“ aidata hetkeolukorras. Kriisi- ja sõja korral ei liigu nad rindele, vaid asuvad tegutsema plaanitu ja harjutatu teoks tegemisel – esmaabi, toitmine, soojalt katmine, lastehoiu ja õppetöö jätkamise korraldamine jne. Nende võrgustikku peavad liituma ka asendusteenistuse läbinud reservväelased.
Ühendatud riigikaitsesüsteem, planeerimine ja
juhtimine
Eestis ei ole kahjuks sõjalise riigikaitse ja sisejulgeoleku
valdkonnad korralikult põimunud. Õnneks vähem kui varem, kuid siiski esineb
aeg-ajalt ametkondlike rivaalitsemisi. See on aga lubamatu ja kogu riigi
julgeolekut kahjustav. Venemaa näiteks on astunud selles valdkonnas pika sammu
edasi, luues hiljuti juhtiva keskuse,[26]
mida saab pidada kõigi julgeolekuga seotud struktuuride ühendajaks koos
pädevusega suunata nende tegevust. See on üks keskus kõrgeimal tasandil, mis ei
tohiks jätta ruumi ametkondlikule rivaalitsemistele ja nn oma asja ajamiseks.
Lähenemine on väärt tunnustamist.
Eesti peab jõudma samale tasemele ja veelgi
paremini. Riigi julgeolek on lahutamatu; on selleks ohud rahu või sõja ajal,
üks on seotud teisega. Informatsiooni jagamine, tarvilik seaduslik raamistik,
erinevate ametkondade vahendite ristkasutus, ühe valdkonna inimeste plaanitud
praktiseerimine teise ministeeriumi hallatavas asutuses jne – peavad saama
igapäevaseks normaalsuseks, mitte suursündmuseks. Vältimaks egode mänge, tuleb
kõrgeimal tasandil luua vastavate volitustega koordineermiskeskus, kuhu
kuuluvad olulised võtmeisikud.
Eesmärk on kiireim ja efektiivseim probleemide lahendamine ja ohtude ennetamine meie riigile. See oleks oma julgeolekunõukogu, mille otsused on kohustuslikud kõigile ministeeriumitele ja asutustele. See peab olema kogu, mis loob, suunab ja valvab rahvusliku julgeolekustrateegia elluviimist. See ei ole jututuba ega ühegi erakonna ripats – see peab olema koht, kus tehakse otsuseid ja järelvalvet nende otsuste täideviimise üle. Koosnedes samas praktikutest ja professionaalidest, aitab selline kogu vältida utoopiate kirjapanekut poliitikatesse.
Eesmärk on kiireim ja efektiivseim probleemide lahendamine ja ohtude ennetamine meie riigile. See oleks oma julgeolekunõukogu, mille otsused on kohustuslikud kõigile ministeeriumitele ja asutustele. See peab olema kogu, mis loob, suunab ja valvab rahvusliku julgeolekustrateegia elluviimist. See ei ole jututuba ega ühegi erakonna ripats – see peab olema koht, kus tehakse otsuseid ja järelvalvet nende otsuste täideviimise üle. Koosnedes samas praktikutest ja professionaalidest, aitab selline kogu vältida utoopiate kirjapanekut poliitikatesse.
Kokkuvõtteks julgen arvata,
et eelnevatel lähtekohtadel põhinev riigikaitse saab olla väikeriigile
taskukohasem, kuid samas tunduvalt tulemuslikum kui suuriigi vähendatud mudelite
kopeerimine. See kõik ei pruugi tagada kiiret otsustavat võitu sõja korral,
kuid on kindlasti palju elujõulisem kui praegune olukord ja plaan. Just rahvaväe
ja oma koduväljaku eelistele toetudes saab luua vastasele tõsise probleemi ja
heidutuse, kus piltlikult iga puu ja põõsa tagant antakse tuld; kus tal mitte
kuskil ei oleks turvaline ja pidevalt puuduks varud oma plaanide elluviimiseks.
Moodne sõjapidamiskunst rõhub vastase moraalse tugevuse hävitamise olulisust, sest siis murdub ka ta lahingjõud. Eesti riigikaitselt eeldab see palju suuremat kodutööd ja vastavate programmide ning hangete ülevaatamist. Ajaloos on palju näiteid, kus nutikas väiksem vägi on löönud suuremat. Ka meil on aeg hakata enda vastu ausaks ja nutikaks, mitte panustada lootusele, et kui häda käes, siis tuleb keegi teine ja päästab meid. Lootus ei ole kunagi olnud toimiv meetod ja meil on seda jõudu, et saada ise hakkama.
Moodne sõjapidamiskunst rõhub vastase moraalse tugevuse hävitamise olulisust, sest siis murdub ka ta lahingjõud. Eesti riigikaitselt eeldab see palju suuremat kodutööd ja vastavate programmide ning hangete ülevaatamist. Ajaloos on palju näiteid, kus nutikas väiksem vägi on löönud suuremat. Ka meil on aeg hakata enda vastu ausaks ja nutikaks, mitte panustada lootusele, et kui häda käes, siis tuleb keegi teine ja päästab meid. Lootus ei ole kunagi olnud toimiv meetod ja meil on seda jõudu, et saada ise hakkama.
[1] William S. Lind. Manööversõjapidamise
käsiraamat. Tartu: Aburgus 2014,
lk. 17.
[2] Kaitseministeerium. Riigikaitse arengukava 2013-2022, www.kaitseministeerium.ee/files/kmin/nodes/13204_Riigikaitse_arengukava_2013-2022.pdf
[3] Leo Kunnas: Uus arengukava tähendab kaost
kaitseväe sõjaaja juhtimises. Delfi 13.12.2013, http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/leo-kunnas-uus-arengukava-tahendab-kaost-kaitsevae-sojaaja-juhtimises?id=67438418
[4] Ants Laaneots: uus arengukava lõhkus ära
kaitsejõudude tervikliku juhtimissüsteemi. Maaleht 09.05.2014, http://maaleht.delfi.ee/news/maaleht/uudised/ants-laaneots-uus-arengukava-lohkus-ara-kaitsejoudude-tervikliku-juhtimissusteemi.d?id=68638117
[5] NATO
Response Force, http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49755.htm
[6] NATO Teataja. AMFist NRFini, http://www.nato.int/docu/review/2009/0902/090204/ET/index.htm
[7] AP/BNS. Vershbow: NATO kiirreageerimisjõudude loomiseks kulub vähem kui
aasta, http://www.postimees.ee/2925229/vershbow-nato-kiirreageerimisjoudude-loomiseks-kulub-vahem-kui-aasta
[8] Ahto Lobjakas: NATO egiidi all siin
viibivad üksused ei sekkuks Eesti poolel sõjategevusse. ERR 22.08.2104, http://uudised.err.ee/v/arvamus/19e1404d-e266-43fb-8fde-a5a6d7179739
[9] Rene Toomse. Eesti kaitsepoliitika dilemmad muutuvas maailmakorralduses.
Acta Politica Estica Nr 4 (2013), lk. 121, http://publications.tlu.ee/index.php/actapoliticaestica/article/view/109/98
[10] Andrew
A. Michta. Polish hard power: Investing in the military as Europe cuts back. American
Enterprise Institute 19.12.2013, http://www.aei.org/publication/polish-hard-power-investing-in-the-military-as-europe-cuts-back/
[11] Iskander
(SS-26). Missile Threat, http://missilethreat.com/missiles/iskander-ss-26/
[12] Kristjan Moora. Sõjalise riigikaitse vajadusest Eesti saartel. Saarte Hääl
17.09.2014, http://www.saartehaal.ee/2014/09/17/sojalise-riigikaitse-vajadusest-eesti-saartel/
[13] Vitaly
Shevchenko. "Little green men" or "Russian invaders"? BBC
11.03.2014, http://www.bbc.com/news/world-europe-26532154
[14] Fredrik
Westerlund. Russian Military Capability in aTen-Year Perspective – 2013. FOI-R-3734-SE 12.2013, https://www.academia.edu/5407818/2013_The_Military_Capability_of_Russias_Armed_Forces_in_2013_in_Hedenskog_and_Vendil_Pallin_eds_Russian_Military_Capability_in_A_Ten-Year_Perspective
[15] Air Power Australia. Surface to Air
Missile Systems and Integrated Air Defence Systems, http://www.ausairpower.net/sams-iads.html#mozTocId13394
[16] Laura
Smith-Spark. Phil Black and Frederik Pleitgen. Russia flexes military muscle as
tensions rise in Ukraine's Crimea region. CNN 27.02.2014, http://edition.cnn.com/2014/02/26/world/europe/ukraine-politics/
[17] Kathy
Lally. Putin’s remarks raise fears of future moves against Ukraine. The Washington
Post 17.04.2014, http://www.washingtonpost.com/world/putin-changes-course-admits-russian-troops-were-in-crimea-before-vote/2014/04/17/b3300a54-c617-11e3-bf7a-be01a9b69cf1_story.html
[18] William S. Lind.
Manööversõjapidamise käsiraamat. Tartu: Aburgus 2014, lk. 41.
[19] Ibid., lk. 134,
[20] John Arquilla, David Ronfeldt. Swarming
and the Future of Conflict, www.rand.org/content/dam/rand/pubs/documented_briefings/2005/RAND_DB311.pdf
[21] Ellen
Knickmeyer. 2006 War Called a 'Failure' for Israel. Washington Post 31.01.2008,
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/01/30/AR2008013000559.html
[22] William S. Lind. Manööversõjapidamise käsiraamat. Tartu: Aburgus 2014, lk.
36.
[23] Naiskodukaitse, http://www.naiskodukaitse.ee/
[24] Noored Kotkad, http://nk.kaitseliit.ee/
[25] Kodutütred, http://www.kodutytar.ee/
[26] Roger
McDermott. Russia Activates New Defense Management Center. Eurasia Daily
Monitor Volume: 11 Issue: 196, http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews[swords]=8fd5893941d69d0be3f378576261ae3e&tx_ttnews[any_of_the_words]=russia&tx_ttnews[tt_news]=43041&tx_ttnews[backPid]=7&cHash=36a20270e4daaa372787afc53a82100b#.VGhtkMlvTOG