NB! Tegemist on mõtteharjutusega, millel pole mingisugust seost päris elu ja olukorraga. Kõik nimelised kokkulangevused on juhuslikud.
Loovalt lähenevad probleemilahendused palun kirjutada kommentaaridesse.
Olukord:
Ühel vihmasel sügisõhtul kell 20.03 ületavad neli tumehallides vihmakeepides
ja seljakottidega meest kiirelt piirilõigu Värska vallas. Piirivalve kaamera
fikseerib liikumise. Kolme kilomeetri kaugusele jäävas Väike-Rõsna kordonis
antakse häire. Piirivalvurid hüppavad maasturisse ja hakkavad sõitma. Mehed
keepides liiguvad kiirel sammul otsesuunas metsateele, mis jääb 400 m kaugusele
piirist, käed kindlalt laskevalmis automaate hoides, silmad skaneerimas iga
võimalikku liikumist nende teekonnal.
Metsavaheteel ootab neid päevinäinud kaubik, mille keskealine juht väljas
närviliselt suitsu tõmbab. Üks „hallidest mehikestest“ võtab tal sõnalausumata
suitsuotsa käest, kustutab ja paneb oma tasku. Mehed istuvad masinasse ja
liiguvad suuremale teele. Viie kilomeetri kaugusel, teeäärses parklas, ootavad
kaks autot, tumeroheline Ford Mondeo ja selle taga vanem Nissan Patrol. Nende
juhid on nooremad ja pole märkigi närvilisusest. Hetkega istuvad endised „hallid
mehikesed,“ nüüdseks keebid kaotanud ja teksades ning jopedes, autodesse ringi,
pannes relvad ja seljakotid maasturi pagasiruumi. Esimesse masinasse istub üks
mees, teised kolmekesi tagumisse. Masinad hakkavad liikuma, pidades piisavat
vahemaad, mis annaks reageerimisaja kontrollpunktile sattumisel. Kurss võetakse
Pärnule. Kaubik liigub põhja suunas, selle juhi töö on tehtud. Samal ajal jõuab
piiripatrull piiririkkumise kohta.
Tee on puhas, liiklus hõre. Kaks masinat liiguvad liiklusreeglitest kinni pidades.
Pärnust võetakse suund Tallinna poole. Viis tundi ja 360 km hiljem peatuvad autod
metsavaheteel Ämari lennubaasist põhjas. Kaks „halli mehikest“ võtavad oma
varustuse ja liiguvad metsatukka lennubaasi traataia juures. Nad vaatlevad
järgnevad tunnid, et olla kindel valvepatrullide liikumise graafikus ja
skeemis. Lõunasuunal, 600 m kaugusel, angaari ees pargivad neli hävitajat F15C.
Kell 04.05 liigub lähemale maastur. Selle juht väljub ja peale kiiret
juhiste saamist võtab positsiooni korraliku optikaga varustatud poolautomaatse jahikarabiiniga,
et kontrollida lähenemisteid angaarile. „Hallid mehikesed“ lasevad maasturi
aknad alla ja istuvad sisse. Hetk hiljem sööstab maastur läbi traataia, käivitades
signalisatsiooni lennuvälja valvemeeskonna ruumis. Maastur kihutab üle lauge
lennuvälja otsejoones lennukite poole. Kaitseliidu valvemeeskond haarab relvad ja
sööstab oma maasturisse, võttes kursi angaarile.
Mõnekümne sekundiga on Nissan lennukite juures, kaks meest hüppavad välja,
jooksevad lennukite poole ja viskavad mootoritesse viitsütikutega lõhkeaine
pakid. Samal ajal läheneb valveüksuse häiregrupp, mis satub risttule alla aia
juures jälgiva julgestusmehe ja maasturi juurde jäänud kahe „halli mehikese“
poolt. 20 sekundiga on kõik neli hävitajat mineeritud, “hallid“ masinas
ja kihutatakse tagasi tuldud teed. Kaitseliidu häireüksus on sunnitud varjuma
täpsuspüssi tule eest ning ei saa asuda jälitama. Nissan liigub läbi sama koha
välja, kust sisse murdis, võtab peale julgestaja ja liigutakse kiirelt Ford
Mondeo juurde. Samal ajal kostavad angaari juures plahvatused.
Umbes 10 km eemal, mahajäetud talu juures viskavad „hallid“ oma relvad
vanasse kaevu. Veel 5 km, eemal inimasustusest, vahetavad mehed riided,
viskavad maasturisse ja panevad masina põlema, hävitades nii ka viimased asitõendid.
Samas on ootel vahetusmasin, millega „hallid mehikesed“ viiakse tagasi Piibe
maanteed mööda tagasi kagupiiri äärde. Öösel ületavad neli tumedat kuju,
varjates oma nägusid kaamera eest kapuutside alla, kiirel sammul riigipiiri
Pabra järve juures.
Operatsiooni kestvus kokku 26 tundi, operatsiooni kulud ca 80 000
eurot, kahju liitlasvägedele umbes 100 miljonit dollarit, kahju Eesti Vabariigi
mainele – hindamatu. Lisaks piinlikule olukorrale liitlaste ees, peatatakse
arutelud Balti õhuturbemissiooni põhibaasi Leedust ületoomiseks Eestisse.
Kohalviibivate liitlasvägede turvaastet tõstetakse, piiratakse nende vabal ajal
liikumist ja ühisõppustel osalemist. Ühendriikides algab debatt oma vägede
väljatoomise üle seoses ebastabiilse julgeolekuolukorraga Eestis.
Venemaa eitab kategooriliselt igasugust seotust intsidendiga ja „leiab“ tõendid,
et rünnaku korraldas hoopis Leedu eriüksus valitsuse tellimusel, et iga hinna
eest säilitada Shiauliai lennuväli Balti õhuturbe põhibaasina.
Ülesanne:
Töötada välja lahendus
sellise operatsiooni nurjamiseks enne, kui liitlaste lennukitele on viga
tehtud.