Rene Toomse
Märts/Aprill
2013
Kaitseplaneerimise
juhtprintsiibiks on: „minimaalselt kahetsust.“
Colin S. Gray
Jaanuaris 2013
kinnitas valitsus uue riigikaitse arengukava ja selle avalik, 7 leheküljeline
kirjeldus, annab ettekujutuse plaanitud arendustest pea järgnevaks kümnendiks.
Palju täielikust kavast on muidugi selles avalikus dokumendis ütlemata, kuid
järeldusi suundadest on võimalik siiski teha. Tervikuna on dokument pisut kerge
ja võimalik, et isegi eksitav, keskendudes peamiselt ja otsest sõjaliste
võimete arendamise aspektile.
Ütlen juba ette,
et järgnev analüüs on kriitiline, kuid loodetavasti piisavalt argumenteeritud
ja konstruktiivne. Võimalik samuti, et ma eksin teatud järelduste tegemisel,
kuid sel juhul tuleb see pigem ebaselgest sõnastusest dokumendis, mis on andnud
isiklikult mulle alust nii eeldada. Mingil juhul ei tohi arvata, et alljärgnev
kriitika on kellegi halvustamine või mingigi poliitilise kontekstiga. Ei ole.
Kogu analüüsi mõte on tõstatada täiendavaid mõtteid ja küsimusi
kaitseplaneerijatele: kas mõni nurk ei ole jäänud katmata, mõni oht märkamata,
lahendus korralikult läbi mõtlemata jne. Riigikaitse ja kaitseplaneerimine,
mille materiaalne väljendus on just arengukavas, ei ole ning ei saagi olla
staatiline. Maailm ja ohud selles ei püsi kunagi paigal või muutumatuna.
Samavõrd paindlik ja kindlasti ennetav peab olema arengukava.
Eelnevast ka
kaks olulist põhimõtet kaasmõtteks alljärgnevale: kaitseplaneerimine ei saa
mitte kunagi valmis, sest see on pidev protsess muutuvates oludes ja teiseks,
eelnevast tingituna, riigikaitset ei saa kunagi plaanida ideaalseks, seega
„piisavalt hea“ on hea küll. Siiski, ei vabasta just viimane seisukoht mõtlemisest
ja mingil juhul ei saa kaitseplaneerija panna jalgu lauale kui järjekordne
arengukava on kaante vahel. Nagu öeldud, on tegu protsessi, mitte valmis
produktiga, seega tuleb arengukava pidada pigem vahekokkuvõtteks ja suuna
korrigeerijaks selles ilma lõputa töös.
Kommentaarid eessõnale
Jumal on suurema
pataljoni poolt, kui just väiksemal pataljonil pole paremat ideed.
William S. Lind.
Arengukava
eesõna tõdeb, et „Eesti sõjaline kaitse põhineb esmasel iseseisval kaitsevõimel
ja NATO kollektiivkaitsel,” mis on pisut eksitav. Iseseisev kaitsevõime ei saa
kunagi olla vaid esmane, vaid peab kestma ka sealt edasi. Praegune sõnastus
jätab mulje, et NATO kollektiivkaitse abi on kindel ja vältimatu. Lootma
sellesse võib, kuid lootus ei ole meetod, seega tuleks laiendada iseseisva
kaitse ulatust kaugemale kui esmane. Kõigis plaanides tuleb igal juhul
arvestada võimalusega, et teised NATO või muud sõbralikud väed ei saa appi
tulla, mis iganes põhjustel. Võib-olla saavad nad meile anda ainult logistilist
abi, võib-olla vaid moraalselt toetust. Artikkel 5 saab täidetud, kuid
lahingbrigaade ei pruugi kunagi saabuda. Euroopas lihtsalt ei ole kohe peagi
sellist väge enam ja kui toimuks äkkrünnak ühele naaberriikidest, siis esimene
prioriteet on kõigil oma kaitsevõime tagamine, mitte naabrile appi minek.
NATO on
liikmesriikide kogum ja sümbol. NATO’l endal ei ole ühtegi väge, ühtegi
lennukit ega tanki – need on liikmesriikide omad. Seega ei saa NATO iseenesest
mitte kuidagi tulla füüsiliselt appi kellelegi, vaid seda saavad teha teiste
liikmesriikide väed, kelle poliitikutel on paraku alati esmakohustused oma
rahva ja riigi ees. Need ei pruugi reaalpoliitilistel ja materiaalsetel
põhjustel mahutada võimet ning tahet saata oma väed appi kellelegi teisele.
Plaanid võivad staapides kirjutatud olla, kuid paraku ei pea paberil plaan
füüsilist võitlust lahinguväljal.
Hiljutised
Rootsi ja Soome murelikud arutelud nõrga kaitsevõime üle (PM 14.02. ja PM
11.03) on üsnagi tõsised ohumärgid. Need riigid ei kuulu küll NATOsse, kuid on meie
lähimad naabrid. Kuigi hiljuti pole ei Norra või teised Euroopa NATO riigid
murelikke avaldusi teinud, siis pole mingi saladus, et sarnane hapukurgihooaeg
on ka neil. Kaitsevõime on paratamatult löögi all kui majandusel ei lähe hästi.
Meie suurim lootus USA on samuti oluliselt kärpimas oma kaitsekulusid, seega ei
ole kiiret ja võimsat abipakki loota ka sealt. NATO on praegu ja nn
ettenähtavas tulevikus tõenäoliselt nõrgem ehk appitulemisvõimetum kui kunagi
varem. Surm ka ei pidavat võtma sealt, kust võtta pole, ütles vanarahvas. Ehk
siis nn NATO vägesid ei saa samuti tulla sealt, kus neid lihtsalt piisavalt
üleliia pole.
Selles mõttes
peab iseseisev kaitsevõime olema kestev, nii esmane kui jätkuv ja alistumatu,
ehk siis hõlmama kõiki võimalikke stsenaariume, sealhulgas ka olukorda, kus
kogu riigi territoorium on vastase kontrolli all. Me ei plaani ju käsi üles
tõsta kui Pika Hermanni masti võõrlipp peaks tõmmatama, võitlus peab jätkuma.
Kui vaja siis muude meetodite ja vahenditega kui klassikaline ehk konventsionaalne
sõjapidamine. Kahjuks ei anna uus arengukava selliste võimaluste kohta just
palju suuniseid.
Teine väide
eessõnas, et kaitsevõime korral „on meil kasu vaid neist üksustest, mis omavad
väljaõpetatud isikkoosseisu ning ette nähtud varustust ja relvastust” on samuti
iseennast piirav. Ehk siis meil ei ole mingit kasu neist üksustest, mis ei ole
väljaõpetatud, varustatud ja relvastatud või on seda sel hetkel poolikult?
Julgeksin vastu väita, sest sõjapidamine ei ole ammu enam lineaarne, kiire ega
ka mitte vaid ühes valdkonnas toimuv tegevus. Riigikaitsestrateegia juhendab
oma punktis 18, et „kui Eesti kaotab ajutiselt kontrolli osa riigi
territooriumi üle, osutavad Eesti kodanikud sellel alal vastasele vastupanu” ja
punktis 39: “sõjalise kaitse planeerimisel käsitletakse ka tegevust vastase
poolt hõivatud aladel, sealhulgas sissitegevust ja vastupanuliikumist.”
Eelnenud juhised
on otsesed käsud alamdokumentidele, nagu arengukava, nende võimalustega
arvestada. Uues arengukavas ei tule see kahjuks selgelt esile. Pigem ei tule
see üldse esile, sest kodanikkonna laiemale vastupanule, nagu ka
tsiviilkaitsele, ei ole kahjuks arengukavas mingit tähelepanu pööratud. Isegi
kui need valdkonnad on puudutatud dokumendi salajases versioonis, siis ei ole
neist kasu, kuna laiem kodanikkond ei saagi kunagi teada, mida neilt sõja
korral oodatakse või kellelt nad saaks varjupaika küsida. Kui need valdkonnad
on näiteks siseministeeriumi valdkonda jäetud, siis tuleks see ka välja tuua ja
siduda igati sõjapidamise ja tsiviilelanikkonna kaitsega sõja korral. Inimesed
peavad teadma, just nemad on peamine väärtus mida me kaitseme, mitte tükike
kivist maad.
Eelneva kriitika
mõte on selles, et ka sõja ajal on vaja ulatuslikku tsiviilelanikkonna toetust,
on vaja täiendada allüksuste isikkoosseisu, sest nii kurb see ka pole,
võitlejaid saab sõjas surma. Paratamatult tuleb sõjaajal tegeleda jätkuvalt
värbamise, väljaõppe ja uute allüksuste moodustamise ning varustamisega.
Paljuski suuremas mahus ja intensiivsemaltki kui rahu ajal. Milline on plaan
selle jaoks? Kas keegi tõesti julgeb väita, et me ei saa võtta vabatahtlikkuse
korras vastu praeguseks reservist väljaarvatud näiteks nõukogude vägedes
teeninud või senini nn kõlbmatuid mehi ja naisi lahingüksustesse olukorras, kus
senine vägi hakkav piltlikult verest tühjaks jooksma? Kas meil on voli sellised
vabatahtlikud potentsiaalsed võitlejad mitte vastu võtta kui kõrgeima eesmärgi
saavutamiseks on inimjõudu appi vaja? Ma väidan, et ei ole, vaid meil just on
kohustus nad vastu võtta, kiirelt treenida ja võitlusesse saata, sest
riigikaitse kõrgeim eesmärk on riigi edukas kaitsmine vastase eest kõigi
vahenditega, sealhulgas ka nende inimestega, keda ei ole sõja alguseks välja
õpetatud, varustatud ega relvastatud.
Tervitatav on
näha, et arengukava näeb ette reaalsete ning vajadusel kiirelt reageerivate
üksuste loomise. Kiirus adekvaatselt tegutseda tähendab tänapäeva sõjas kõike.
Selles on edu võti kui vaadelda viimaste aastakümnete kogemusi ja ka varasemaid
sõdu. Edukam on see, kes suudab olla oma vastase otsustus- ja
tegutsemisprotsessist eespool, hoida tempot ning initsiatiivi, sundida teist
poolt oma tegevustele reageerima. Kiire ja terav vägi. Siiski ei selgu
arengukavast, kas just seda on silmas peetud, sest eelnev on doktriiniline
lähenemine. Kuigi initsieeriv ja reageeriv on vastandid, siis sõjapidamises
peaks kiirreageeriv tähendama just ennetust vastase tegevustele, mitte
tegelikult reageerimist juba sooritatud manöövrile. See on mõistete mäng ja ei
oma tegelikult tähtsust. Küll on ülimalt tähtis see, millist kiirreageerimist
silmas peetakse ja arendatakse. Just arengukavas plaanitule on vaja anda
tegelik sisu.
Samas tõdemus,
et „täna on Eesti kiirreageerimisvõime puudulik,“ ei ütle midagi, kuna pole
selge, mis on selle kiirreageerimise all siiski on silmas peetud. Kui see
tähendab seda, et üllatusrünnaku korral pole meil üldse vägesid loetud tundide
jooksul ettevalmistatud plaani alusel lahingusse saata, siis ei ole viga mitte
inimeste, relvastuse või varustuse puudulikkuses, vaid pigem viletsas
plaanimises. Sa võitled alati ja sellega, mis sul hetkel käes on. Seega kui
praegu on treenitud inimesi, relvi ja varustust X-1 number, siis seda arvesse
võttes tuleb ka plaanida neile võimetele vastavad võitlusmeetodeid. Kui numbrid
suurenevad ja süsteemid täienevad, siis saavad vastavalt kohandad meetodid ja
taktikad. Kuid kunagi ei saa olla kiirreageerimisvõime puudumise vabanduseks
vahendite puudumine, on vaid leidliku sõjalise mõtlemise puudus või laiskus ja
seda ei asenda paraku ka numbrid tehnikas. Klassikaline uskumus, et kaitses
suudab vastu seista üks kolmele ja vastupidi, ei ole tegelikult reegel. Halva
plaani korral ei suuda ka üks ühele vastu seista. Leidliku plaaniga võib saada
üks ka viiest või rohkemast jagu.
Väevõimete arendamine
Kõigepealt
inimesed, siis ideed ja alles siis tehnika.
Kolonel John
Boyd
Arengukava punkt
7 ütleb, et „riigikaitse arengukava määrab riigikaitse strateegia alusel
kaitsevõime tugevdamise prioriteetsed suunad ja võimenõuded, pikaajalised
arendusprogrammid ja üldised ressursipiirangud kaitsevõime arendamisel.“ Edasi
järgneb loetelu ja kuna prioriteete on kombeks reastada tähtsuse järjekorras,
siis saab seda ka eeldada arengukavas. Seeläbi saab selgeks, et peamised
prioriteedid, punkt 10 kohaselt, on kahe mehhaniseeritud klassikalise brigaadi
väljaarendamine, võimalik, et ka tankipataljon tulevikus. Viimase kohta tehakse
otsus nelja aasta pärast. Lisaks on plaanis soetada moodsad
tankitõrjekompleksid, liikursuurtükid ja keskmaaõhutõrje relvasüsteemid.
Soomusvõimekus
ei ole halb iseenesest, kuid selle tegelik tugevus seisneb strateegias ja
taktikates, kuidas seda kasutada. Viimase kohta ei leia loomulikult
arengukavast midagi, kuid kahjuks ka mitte kõrgematest suunistest. Need on doktriinilised
küsimused, mida paraku ei ole veel just Eesti kohaselt kokku pandud. Nagu
varemgi olen väitnud, siis NATO üldine doktriin ei sobi meile. Seal kirjasolev
on nagu universaaltööriist – teeb kõike, kuid ei midagi korralikult. Ei ole
pääsu oma enda doktriinist ehk põhiprintsiipidest, et kuidas me ikkagi võitleme
sõja korral. See on eraldiseisev pikem teema. Üks on kindel, väikeriik ei saa
oma soomusvõimet viia lagedale väljale laupkokkupõrkesse suurema väega.
Soomukid ja tankid saavad ruttu otsa ning inimesed nendes surma. Seega brigaade
tuleb juba strateegiliselt arendada ja kasutada teisiti, leidlikumalt ja pigem
kurnatud vastast lõpetava reservina, mitte esimesena, kiirreageerides,
lahingusse paisata. Mul on aimdus, et viimane on pragune plaan, kuid ma loodan,
et eksin. Peab olema parem idee, sest meie „pataljon“ on alati väiksem.
Seejärel
kirjeldab punkt 11 territoriaalkaitse tähtsustamisest ja sellest kui peamisest
ülesandest Kaitseliidule. Sealhulgas asub Kaitseliit juhtima viite
maakaitseringkonda, mis seni olid plaanitud toimima iseseisvalt
kaitseringkondade staapide juhtimisel.
Mõte ei pruugi
halb olla, samas ei ole selles ka midagi uut, kuna korra juba varem on
sarnaselt püütud juurutada juhtmalevate süsteemi. Kahjuks ei olnud süsteem
efektiivne ja seda peamiselt seetõttu, et Kaitseliit ei saa piisavalt tuge
nutikate tegevväelaste ja ka muude vahendite näol. Praeguse arengukava
rakendajad, uskudes tõsimeeli seatud ülesande toimimisse, peavad muuhulgas
korralikult Kaitseliidu juhtiva personali üle vaatama ja vajadusel terves
kaitsesüsteemis inimesi roteerima. Seda tuleb teha nagunii, kuna
territoriaalkaitset ja eelmainitud natuke hägusalt „kiirreageerivaid“ brigaade
ei saa luua teineteisest lahus.
Brigaadid
tegutsevad sõja korral maakaitsepiirkondade vastutusaladel, koos, kõrvuti ja
läbisegi maakaitse- ehk territoriaalkaitseüksustega, seega peavad kõik väljal
olijad väga hästi aru saama teineteise võimetest ja taktikatest. Kui seda
arusaamist ei ole, siis ei toimi kogu plaan. Veelgi hullem, on suur risk
tulekontaktideks oma vägede vahel. Pole vaja vist mainida, et viimane on
täiesti lubamatu. Vaatamata, et viimast juhtub küll mittesurmavalt
paukpadrunitega igal Kevadtormil, ei ole ma tähele pannud selle probleemi
lahendamiseks ettevõetud tõsiseid samme. Päris elus saaks omad inimesed surma
omade käe läbi.
Malevate staape
tuleb seeläbi tugevdada kogenud kaitseväelastega. Samas on kahju, et arengukava
ei maini sõnagi personalipoliitikast, mis peaks olema kõigi plaanide alus. Just
viimast, vaatamata kaitsejõudude juba viisakale eale, ei ole suudetud mitte
kuidagi toimima saada. Olulisemal kohal kui lahingmasinate hankeplaanid peaks
olema arenemisvõimeliste inimeste värbamine ja veelgi olulisemalt,
motiveeritult teenistuses hoidmise plaan, sest näiteks ilma hea tankistita tank
on mitukümmend tonni vanarauda, mitte relv. Samamoodi on andetute või
alamotiveeritud staabiohvitseridega
staap tarbetu raha kulutaja, mitte efektiivne juhtorgan.
Palgatõus on
vajalik ja väga hea, et see on plaanis. Siiski ei ole palk ainus motivaator ja
tõenäoliselt isegi mitte peamine. Probleemid on suhtumises oma inimestesse.
Jäigad regulatsioonid, ülbe käitumine, tagasiside ignoreerimine, riskivaba
tegutsemise nõudmine ja initsiatiivi eest karistamine on liigagi igapäevased.
Need panevad erksamaid, ideedega inimesi, peaga vastu seina jooksma ja nad ei
jaksa enam. Eneseimetlust, laiskust ja lausrumalust on kõrgete tärnide hulgas
liiga palju. „Andis President auastme, andis ka mõistuse“ – on irooniline, kuid
tõese maiguga ütlus liigagi pahatihti.
Süsteemis puudub
ka igasugune enesepuhastusvõime, et sellistest kahjuritest vabaneda.
Iroonilisel kombel toimib protsess pigem vastupidi, sagedamini ülendatakse
neid, kes pimesi ja andunult kannad kokku löövad. Tervele mõistusele kutsujad
saavad kergelt dissidendi sildi külge ja satuvad süsteemi tagakiusamise alla.
Seda võib kõrvalt vaataja mitte uskuda, kuid iga tegevväelane teab, et see ongi
reaalsus.
Kaitseliidule
ülesseatud „turvavaiba kudumise“ ülesanne on tunduvalt keerukam päris elus kui
see paberil paista võib. Just siin tuleb mängu ka tsiviilelanikkond, kes ka
mitte olles Kaitseliidu liikmed, peavad olema toetavad ja samas toetatavad.
Varustus ja
relvastus selle turvavaiba loomiseks ei saa mingil juhul piirduda vaid
teisejärguliste ja vanarauaealiste relvad ning miljoni piiranguga midagi
isemoodi teha, nagu näiteks improviseeritud lõhkekehi valmistada. Äkki juhtub
õnnetus või siiski pigem – äkki need õppinud mehed hakkavad Ringmaad tegema, on
reaalne hirm kuskil instantsides. Ühest küljest on tegemist lähtekohaga, et
kõik potentsiaalsed riigikaitsjad on loomult kuritegelikud, kuid samas loob see
olukorra, kus sõjas on nad ka võimetud etteantud kastist väljapool lahendusi
leidma. Mis on olulisem, kas õigustamata ehk igaks juhuks hirm või võimekad ja
leidlikud võitlejad sõja puhuks?
Just
territoriaalkaitse peaks keskenduma eelmainitud sissitegevusele ja palju
leidlikemate vahenditega kui kaevikust viivituslahingut pidada. Päeva lõpuks
pole meil võimalust just kaugele viivitada, meri tuleb vastu. Oskus tegutseda
ja ellu jääda vastase poolt hõivatud alal, mittekonventsionaalne nutikus
kombineerituna improviseeritud lõhkelaengute, lähimaa õhutõrje, lahingpaari
tankitõrjerelvade, kergete ja läbivate masinate, nagu ATVd, bagid jne, on territoriaalkaitsevägede
tegeliku tugevuse alus. Nende jaoks ei tohi olla nn rindejoone taha jäämine
mitte draama, vaid normaalne tegevuskeskkond. Vajalike vahendite jaoks võiks ka
kasutada palju rohkem kodumaist kaitsetööstust kui seni plaanitud. Meil on oma
riigis olemas head meistrid ja oskus neid arendusi teha ning tõenäoliselt
soodsamalt kui läänest hankimine maksaks.
Kuna Kaitseliit
ei ole soomustatud, siis peavad nad olema vastasele nähtamatud kui hetkeni, mil
nad löövad valusalt ja on haihtunud, ette kui vastane jõuab end koondada löögi
teinud üksuse vastu. Samas teeb naaberüksus sarnase rünnaku teisest suunast
jne. Paraku ei leia neid taktikaid NATO käsiraamatutest, kuid piisavalt
lahingute ajaloost ja sõjapidamise teooriatest, millest üks olulisemaid oleks
nn parvlemise taktika. Territoriaalkaitse ülesande andmisega tuleb anda ka
vabadus seda edukalt õppida ja teostada ning vastavalt plaanitule samuti
vahendeid, mis selle elluviimiseks tarvis. Kuid selleks kõigeks on vaja teha
loovat mõttetööd sõjalises valdkonnas ja lõpetad ükskord lausa riiklik paranoia
Kaitseliidu suhtes, mis väljendub reaalses elus usaldamatuses nende tublide
inimeste vastu. Olgu selleks kadalipp, et saaks laskeharjutustki teha,
kabinetirumaluses kirjutatud jäigad struktuurid, mis lõhuvad seniste sidemete
ja koostöö ühtsust, äärmusliku bürokraatiani välja iga initsiatiivi suhtes –
siis see ei ole hea lähtekoht Kaitseliidu liikmeskonna kasvatamiseks ja
võitlusvõimeliseks muutmisel. Ma ei saa väita, et see on praegu nii igas
malevas, kuid olen üsna hiljuti kokkupuutunud mõne sellise näitega, et lihtsalt
pole sõnu.
Punkt 13 toob
esile, et „Mereväes jätkatakse miinisõjavõime arendamist kolme moderniseeritava
miinitõrjelaevaga ning tuukrigrupi ja ühe toetuslaevaga.“ Kas see pole siiski raha
tarbetu raiskamine? Usutav, et Läänemeri on endiselt risustatud sõdadeaegsete
lõhkekehadega, ei ole see siiski Mereväe põhiülesandena mõistlik. Rahuaegne
demineerimine on Päästeameti vastutusala. Samuti sõjalisest aspektist vaadatuna
ei tundu miinitõrje olulisena. Miinitõrje peamine ülesanne päris mereväes on
liikuvatele lahinglaevadele tee puhastamine. Nad edenevad alati laevastiku ees.
Eestil ei ole ja ei tundu ka plaanis olevat arendada merelahingutevõimelist
laevastikku. See oleks ka ebaratsionaalselt kallis. Plaan näiteks miinitõrje
laevu kasutada puhastamaks teed appisaabuvatele liitlaslaevadele, ei toimi
paraku. Esiteks usaldab iga laevastiku ülem alati oma enda miinitõrjet, mitte
võõrast. Teiseks, olukorras kus meri on juba mineeritud ja seega vastase
laevastiku poolt kontrolli all, ei pääseks ükski meie miinitõrjelaev enam
karistamatult liikuma. Merel ei ole ennast paraku kuskile peita ja radarile
märkamatult ei saa miinivälja puhastama hiilida. Ainuke argument oleks tegeleda
miinitõrjega peale sõda, et puhastada vastase jäetud meremiinid. Seda saab teha
vaid eeldusel, et me oleme laevad viinud Tallinna reidilt ära peidupaika, kust
nad ei oleks kergeks saagiks vastasele nii õhust kui merelt.
Selles mõttes on
miinitõrje võimekuse arendamise ja sellesse panustamise ainuke usutav põhjendus
kunagi tehtud rumala otsuse õigustamine, millega kolm laeva üldse
arengukavaväliselt suure raha eest osteti. Paraku ei ole see hea argument
riigikaitse raha kulutamiseks, pigem on see kuritegelik. Selle kulu asemel
võiks sõja tarvis Mereväele arendada torpeedokaatreid, mis koos
õhutõrjerelvadega hoiaks vastase laevastiku pisutki varvastel. Muidugi kui
rahakott ja korralik analüüs sõjaaja ülesannetest seda lubab. Täiesti omaette
teema on rannakaitse, millest ei leia arengukavas sõnagi. See ei pea tingimata
olema mereväe valdkond, pigem võiks selles suunas tegeleda Kaitseliit. Kui
palju võtaks raha ja vaeva kodumaiselt arendada maalt vettetõstetavaid
torpeedosid ahistamaks reidil olevaid vastase laevu ja juhitavaid ujuvaid
miine, millega saaks tõsist peavalu teha võimalikule soomusdessandile? Koduste
vahenditega ja kasutades ära riiulilt saadavat elektroonikat ei tohiks see olla
just eriline „raketiteadus.“
Punkt 14
deklareerib, et „kaitsevägi saavutab võime viia lühikese etteteatamisega kogu
riigi territooriumil läbi erioperatsioone.“ Selles lauses iseeneses esineb
tõsine viga ja vihje kaitsestrateegia võimalikule piiratusele.
Erioperatsioonidena defineeritakse mujal maailmas operatsioone, mis viiakse
täide spetsiaalselt määratud ja treenitud üksuste poolt ning need ülesanded on
sellised, mida teised, ehk tavaüksused, ei suuda teha, kuna neil pole selleks
väljaõpet, varustust ega muud vajalikku. Neil operatsioonidel peab olema
reeglina strateegiline mõju vastase tegevusele.
Lubage mul
väita, et selliseid situatsioone meie tavavägedele Eestimaa pinnal, kus nad ei
tuleks toime kogu vajaliku ülesannete spektriga, ei tohikski ette tulla. NATO
mõistes täidavad eriüksused kolme peamist ülesannetegruppi: eriluure (sügaval
vastase tagalas); täppisrünnakud (reeglina pantvangide vabastamised,
võtmeisikute elimineerimine jms) ja sõjaline koolitus liitlasvägedele (rakendub
vaid välisoperatsioonidel, kus on vaja teises kultuuriruumis sõjalisi võimeid
luua). Ma pakun, et kahte esimest ülesannet peavad suutma Eesti territooriumil
teha meie tavaväed, nii brigaadi allüksused kui Kaitseliit. See ei ole
raketiteadus. Neid operatsioone kutsutakse patrullideks ja oma nn lähialas (mis
on Eesti mõistes kogu riigi territoorium) neid täide viia on iga jalaväeüksuse
normaalne taktika. Kahjuks on kogu kaitseväe väljaõppes neile tehnikatele
pühendatud lubamatult vähe väljaõppeaega.
Seega Eesti
puhul saavad tegelikud erioperatsioonid, ehk strateegilised operatsioonid,
toimuda vaid väljapool riigi territooriumi. Neid tuleb teostada tegelikult
vastase maal, tema strateegilises sügavuses, mõjutades vahetult tema
otsustajaid tegema otsuseid, mis soosivad meie riigikaitse edu. See on
komplekssem teooria, kuid samas ka loogika. Piirata erioperatsioonide üksusi
tegutsemisega territoriaalselt on põhimõtteliselt kogu erioperatsioonide idee
vägistamine. Neis operatsioonides ei ole üldse oluline, kus, kuidas ja kelle
poolt toimus tegevus, vaid loeb ainult see, kas soovitud tulemus saavutati. See
tulemus peab reeglina muutma sõja strateegilist pilti meie kasuks.
Punkt 16 lubab,
et arengukava pöörab erilist tähelepanu Kaitseväe mobilisatsioonile ja
toetusele, luues uue staabi – toetuse väejuhatusse. „Toetuse väejuhatuse
põhilised ülesanded on mobilisatsiooni ja formeerimise, logistilise toetuse
ning vastuvõtva riigi toetuse alaste valdkondade juhtimine ning sõjalise
hariduse valdkonna koordineerimine.“
Arengukavast ei
saa paraku selgust, kas uus väejuhatus on tervenisti uus või reformitakse
vastavalt Logistikakeskus, kust saab praegu alguse kogu kaitseväe logistika.
Iseenesest ei pruugi logistika ja mobiliseerimise/formeerimise koondamine olla
halb mõte, kuid kuidas sulandub siia sõjalise hariduse valdkond, jääb pisut
küsitavaks. Meil on ju olemas Kaitseväe Ühendatud Õppeasutused Tartus, mis
peaks olema nii piisavalt akadeemiline kui ka kogenud, et hariduse valdkonda
mitte vaid koordineerida, vaid lausa juhtida. Selles mõttes tundub selle
valdkonna lisamine uude toetuse väejuhatusse pigem probleemina, sest lisandub veel
üks bürokraatlik lüli. Kui praegu ei suuda õppeasutused vajalikku ülesannet
katta, siis ei ole viga asutuse olemuses või asukohas, vaid pigem jällegi
olematu personalipoliitika suutmatuses sinna õigeid inimesi leida.
Uus juhatus ei
anna selles mõttes mitte midagi paremat juurde iseeneses. Vaja on saada õiged
inimesed tegema õigeid asju, kuid just see on tegelikult kaitseväe ja
Kaitseliidu suurim puudus olnud algusest peale. Mobilisatsioonist ja inimeste
määramisest sõjaaja ametikohtadele võiks omaette loo kirjutada. Viimane läheb
juba eelmainitud olematu personalipoliitika ehk tegelikult parima plaani
puudumise alla, et kuidas õigeid inimesi just nende jaoks õigetele kohtadele
saada ja seal olema motiveerida.
Staabid
Plaan ei maksa
midagi, planeerimine tähendab kõike.
Winston
Churchill
Punkt 17 lubab,
et „suureneb sõjalise kaitse juhtimise efektiivsus ning väheneb bürokraatia.
Kaitseväge juhitakse ühest operatsioonide ja strateegilise tasandi staabist,
Maaväe staap ja Kaitseväe Peastaap liidetakse.“
Ei ole kindel,
kas see on hea lahendus sõja korral. Sellega võib kaasneda probleeme mitmest
aspektist. Strateegilise staabi ülesanne võiks olla sõja olukorras pigem
suunamine ja koordineerimine, mitte nii väga aktiivse võitluse juhtimine.
Maaväe staap, mis varasemalt oli plaanis tõsta sõja olukorras operatiivstaabi
staatusesse, peaks keskenduma võitluse juhtimisele riigis sees vastavalt
suunistele ja toetusele, mida organiseerib strateegiline staap. Selles mõttes
oleksid need mõlemad keerulised funktsioonid hea hoida teineteisest pisut lahus,
sest kummalgi staabil oleks oma selge ülesannetekomplekt ja nad ei tohiks
hakata teineteist segama ega dubleerima.
Strateegilise
tasandi ülesanne on seada kõrgeimad (sõjalise kampaania) eesmärgid
operatsioonilisele tasandile ja tagada vajalik toetus eesmärkide täitmiseks.
Operatsiooniline tasand on lüli, tõlgendaja, lahinguliste eesmärkide koostaja
ja kõrgemalt antud toetuse paigutaja just sinna, kus seda on enim vaja.
Taktikaline
tasand on kaitseringkonnad (koos Kaitseliiduga) ja brigaadid, kes vastutavad
füüsilise võitluse korraldamise eest vastavalt strateegilise tasandi kaugemate
ja operatsioonilise tasandi lähemale seatud eesmärkidele. Viimaseid võib
strateegilises plaanis nimetada vahe-eesmärkideks. Selles mõttes on
aastakümnete jooksul sõjavägedes need kolm erinevat tasandit põhjusega välja
kujunenud ja nende segamine ühtseks massiks ei pruugi üldsegi hea mõte olla.
Pigem tuleks vaadata üle erinevate tasandite praegused ülesanded ja pädevused,
ning neid korrastada. Pole uudis terves kaitseväes, et Peastaap tegeleb liigagi
tihti nn „strateegilise sokilugemisega,“ ehk protsesside juhtimisega, mis peaks
jääma tublisti allapoole tema taset, samal ajal suutmata loogilisi suuremaid
plaane kokku panna ja omavahel siduda. Tegelikult ei ole selles mingit vahet,
kus mingi funktsioon paberil paikneb. Kõige olulisem on see, et vajalikud asjad
saaks tehtud. Eelmainitud bürokraatiat saab eelkõige vähendada asjaajamise
mõistliku protseduuri kirjutamise ja järgimisega, mitte staape ühest kohast
teise tõstes. Ringistruktureerimine ei ole mingi imerohi, vaid pigem lisavalu
tekitaja. Kas me pole seda kordi juba näinud juba kasvõi Politsei ja Piirivalve
näitel? Kas kellelegi tuleb nendest reformidest ja struktureerimistest midagi
positiivset meelde või on siis tegelikus elus näha suurt efektiivsuse kasvu?
Pigem vist mitte.
Lisaks „Mere- ja
Õhuväes jääb kummaski alles üks staap; kaotatakse eraldiseisvad Lennubaasi,
Õhuseiredivisjoni, Miinilaevade divisjoni ning Mereväebaasi staabid.“ See on
kummaline ja tundub, et vägagi ebaratsionaalne liigutus, vähemalt siis kui
nende väeliikide staabid jäävad endiselt paiknema Tallinna Peastaabiga ühte
majja. Kui mõlemast baasist kõik staabid ära likvideerida, siis kuidas need
üksused hakkavad toimima igapäevaselt? Korra sama juba tehti pataljonidega ja
Kaitseliidu malevatega mõned aastad tagasi. Kõik muudeti väljaõppekeskusteks ehk kaotati normaalsed
sõjalise staabi funktsioonid. Need staabid on tänaseks, ilma suure lärmita,
taastatud, sest ükski üksus ei juhi ennast ise kuidagi mingil kollektiivsel
sisetundel. See ei tööta nii. Ma ei kujuta ka ette kui efektiivne oleks Õhuväe
ülema juhtimine Tallinnast Ämari. Kui seal pole enam staapi, kes kohalikku
elu-olu ja ülesandeid korraldaks, siis peaks Õhuväe ülem igale allüksusele igal
hommikul ja õhtul ise helistama, et vajalikud asjad tehtud saaks? Tiigrihüppena
võiks iga päev ka paar koosolekut pidada üle Skype.
Nali naljaks,
kuid siin on oht just bürokraatia ja arengupeetuse suurenemisele. Mida kaugemal
on juht oma põhiüksusest, seda kergemini teeb ta ebapädevaid otsuseid. Ehk
plaanil oleks jumet, kui nende väeliikide staabid koliks füüsiliselt oma
üksuste asukohta ja asuks ka täitma kõiki neid funktsioone, mida kohapealne elu
ja areng nõuab. Peastaapi jääks vaid väike väeliigi esindus- ja koostööosakond.
Praeguse plaaniga ei tundu küll, et midagi muud saavutataks peale mõnede
ametikohtade ja inimeste koondamise. See on paraku vaid lühiajaline majanduslik
kasu, kaitsevõimele annab aga tõenäoliselt kõrvakiilu, mille ravimine hiljem
läheb kordi kallimaks kui praegu plaanitud kokkuhoid. Ilma kohaliku staabita,
kes haldab baasi nii operatiivselt kui administratiivselt, siiski hakkama ei
saa. Kuid muidugi on alati variant baasi staap ringi nimetada millekski muuks
ja ka lahendatud, ilma, et sisuliselt midagi muutuks endise staabi
funktsioonides. Jääb vaid küsimus, et keda me siis sellega nüüd petame?
Sama punkti
alapunkt c ütleb, et „kaitseringkonnad reorganiseeritakse ning
territoriaalkaitse antakse tervikuna Kaitseliidu pädevusse. Sõjaaja maakaitsestruktuuris
luuakse lisaks Maakaitse staabile viis territoriaalse vastutusalaga
maakaitseringkonda, neist üks saab vastutama nn Suur-Tallinna ala eest. Rahu
ajal on maakaitse ringkondade staabid Kaitseliidu Peastaabi või Kaitseliidu
malevate staapide koosseisus.“ See on üks suurimaid vaidlusi ja pinget
tekitanud teemasid siseringides, millest muidugi osa auru on ka ajakirjandusse
jõudnud. Ma kordaks ennast korra: paberil muutmine ei maksa midagi, kui
reaalsed ülesanded pole õigesti jagatud, toetus tagatud ja pädevad inimesed ei
tee asju milles just nemad head on.
Ausalt, neid
struktuure võib vorpida aastas mitu, kuid see ei lahenda iseeneses ühtegi
probleemi ega anna lisandväärtust. Pigem kogu paberreformist tuleneva füüsilise
liigutamisega kaob väärtuslik aeg, raha ja mitmedki pädevad inimesed.
Loomulikult taandub ka küsimus suurimale küsimusele, mis me tahame sellega sõja
puhuks saavutada? Ma ei suuda tuvastada, miks peaks uus struktuur olema
iseenesest parem ja võitlusvõimelisem kui praegused eraldiseisvad
ringkonnastaabid. Seega miks teha ringi? Kui põhjus on selles, et mõned
ringkonnad ei suutnud oma tööd teha, mis ma usun, et ongi üheks põhjuseks, siis
viga ei ole jällegi struktuuris. Viga on vaid ühes väga lihtsas valdkonnas:
vähevõimekates inimestes neile liigseid nõudmisi esitavatel ametikohtadel. Ja
seda mõlemal tasandil, nii ringkondades, kui ka kõrgemal staabis. Võib-olla
viimases rohkemgi.
Sokutades
ringkondade ülesanded Kaitseliidule, saab Maaväestaap ennast nagu vabaks
sunnist areneda ja leidlik olla. Kas pole pisut lühinägelik ja samas ka iseenda
petmine? Ma ei taha Maaväestaabi vastu ülekohtune olla. Olles seal ka ise
töötanud, siis on probleemi suurem ots rohkem selles, et sellel staabil pigem
ei lasta oma tööd teha nii nagu ta peaks, rääkimata toetusest nende oma
algatustele. „Strateegiline sokilugemine“ Peastaabi tasandilt on endiselt
toimiv, samaaegselt kui põhjendatud strateegiliste juhistega on pisut kitsas
käes. Ei ole eriti seda haaret, visiooni ja samas ka distsipliini oma alluvaid
struktuuriüksusi usaldada. Tegelik probleem on juhtimiskultuuris, mitte
struktuurides. Muutes kastikesi arvutis ja koondades inimesi, ei lahenda see
grammigi reaalselt. Pigem vastupidi, see tekitab täiendavat pinget, trotsi ja
hoolimatust inimestes teha seda mida suurem eesmärk vajab – tõeliselt parandada
meie kaitsevõimet.
Kuid tulles
tagasi kaitseringkondade, Kaitseliidu ja territoriaalkaitse juurde, siis
vajadus number üks on inimesed, kes territoriaalkaitse ideed suudaks ja tahaks
ellu viia koos kõige sinna juurde kuuluvaga. Vajadus number kaks on kõrgema
staabi toetus loogilistele ideedele materiaalselt ja siis järgmisena
mittesekkumine plaanide elluviimisse, mis omakorda lähtub pädevatest juhtidest,
kes suudavad ka oma alluvaid usaldada. Õiged inimesed õigetel kohtadel,
initsiatiiv ja isetu teineteise toetus ühise eesmärgi nimel on iga ettevõtmise
lähtepunkt. Mitte miski muu. Ilma eelnevat tegelikuks prioriteediks tegemata ei
õnnestu ükski reform eesmärgipäraselt. Paberil jah, kuid paber kahjuks ei võitle
riigi vabaks jäämise nimel sõja korral – motiveeritud inimene võitleb.
Kokkuvõtteks
Vaatamata
eelnenud kriitilisele suhtumisele on iga arengukava siiski edasiminek ja
kindlasti on selle valmimisse pandud palju head tahet ning parimat teadmist,
mis hetkel saada. Paraku ei saa arengukavad kunagi valmis, sest areng ise on
lõputu protsess, mitte selge lõpuga projekt. Seetõttu oligi käesoleva kriitika
mõte just täiendavaid küsimusi tekitada, mis tõenäoliselt vajavad peagi
lahendamist. Mõtteharjutus, kui nii võib öelda. Oskus kriitiliselt mõelda ja
samaoluliselt iseloomu kasvatamine kriitikat taluda ning kaasa mõelda on
tegeliku arengu aluseks. Ei ole eksimatuid inimesi ega ametkondi nagu ei ole
midagi ideaalset maailmas. Alati on ruumi parandamiseks ja edasiarendamiseks.
Seetõttu võisin ma ka eksida ja nagu ülekohut teha nii mõneski punktis, kuid
sel juhul tuleb see mitte väga selgest väljendusest analüüsitud dokumendis.
Võib-olla on täismahulises arengukavas palju kaetud ja lahendus ettenähtud ning
nuditud avalikku dokumenti pole see lihtsalt parima sõnastusega kirja saanud.
Ka see on võimalik. Siis poleks paha ka anda mingil ajal välja parandatud
verisoon, sest praegune jätab teatud üsna olulised küsimused õhku.
Kuid mis iganes
pole kirjas, siis põhiprobleemid on reaalsed ja vajavad tegelemist nii paberil
kui ka päris elus. Inimesed on riigikaitse ainuke tegelik alustala, ilma
nendeta on ideed, meetodid ja sõjatehnika tarbetu. Suhtumine oma inimestesse on ja
jääb peamiseks faktoriks, kas riigikaitse arendamiseks tehtavat tööd tehakse
hästi või kehvasti; kas targad inimesed jäävad teenistusse või löövad käega ja
lähevad midagi muud tegema. Palk tuleb alles hiljem. Rahaga saab
hingerahu osta vaid teatud piirini, tegelik pühendumus tuleb inimliku ja õiglase
käitumise kaudu. Ja siin on kaitseväe juhtkonnal veel nii mõnigi miil minna.
Paha ei teeks ka
ülekaitseväeline väline sisuline juhtimisaudit, et hinnata tegelikku eri
tasandite juhtide pädevust ja efektiivsust. Seni kuni ennast ise nagu
hinnatakse, saavadki kriitilised ametikohad pigem neile, kel ei ole sisu öelda,
et „boss, kogu lugupidamise juures, see ei ole hea mõte, sellepärast et...“
Praegu ülem tõusebki tihti iga hommik uue ideega ja tal ei ole kedagi, kes teda
maapeale tagasi tooks. Ei andnud paraku President koos tärnidega mõistust, kohe
kindlasti ei andnud. Auastmete andmise käskkirjas seda kirjas ei ole.
Kuid lõpetades
positiivses toonis, siis kõik siiski areneb ja kindlasti pikkamööda paremuse
suunas. Ei saagi olla vaid ainukest õiget arvamust, seega ei ole kindlasti ka
minul siin ainuõigus. Kuid olulisem, kui vaid õiged ja valed arvamused, on
siiski avatud mõtlemine, mis on suunatud tõelisest eesmärgile pühendumisest,
mitte „mina ego“ upitamisest ja vaid seetõttu teiste ideede ignoreerimisest. Kuid
eks aeg annab arutust nagu ütles juba vanarahvas. Küll me paremaks saame.