Aafrikas
on käärimas uus sõjaline konflikt. ÜRO julgeolekunõukogu võttis äsja vastu resolutsiooni,
mis juhib tähelepanu murettekitavale olukorrale Malis, kus surema osa riigist
on hõivanud mässumeelsed ja ekstreemsed islamistid, sh terroriorganisatsioon Al
Qaeda. Nõukogu otsustas ka asuda planeerima rahvusvaheliste jõudude riiki
saatmist, et taastada seadusliku valitsuse kontroll (ÜRO, 12.10.2012).[1]
Järjekordselt tundub see meile, eestlastele, kauge, kuid kauged maad olid
kunagi ka Iraak ja Afganistan. Aafrikasse ei ole seni veel Eesti väega rahu
tagama mindud, kuid väga tõenäoline on see, et mingil ajal lähitulevikus tuleb
seda teha. Euroopa Liit on juba teinud otsuse toetada vähemalt sõjaliste
nõustajatega Mali armeed riigi territooriumi kontrolli alla saamiseks (EL
Ülemkogu 15.10.2012)[2]
ja Eesti kuulub jätkuvalt Euroopa Liitu.
Paraku ei saa sealne olukord olema lihtsam ega turvalisem kui Lähis-Idas. Lääneriigid on toetanud ja toetamas režiimide vastaseid Liibüas ja Süürias. Küll targalt vältides suuremate üksuste sisseviimist, on abistav käsi või pommituslennuk kohal, et võidelda türanniaga ja järjekordselt universaalsete inimõiguste poolt. Siiski on kostmas mitmeid kahtlevaid noote nende ürituste õigsuses. Õhus on küsimus – mis siiski saab nendest riikidest hiljem? Kes ja kuidas neid valitsema hakkab ja kust me teame, et seal keegi üldse tänulik on, et neid toetati? Need on vastuseta mured, sest tulevikku ei tea keegi ette. Fakt on aga see, et ei ühestki viimasest konfliktist, kuhu lääneriigid on appi tõtanud, ei ole sündinud seda head ja õiglast riigikorda, mille nimel ühele või teisele poolele appi mindi. Samas ei saa ka päris käed rüpes istuda, kui arengud on sellised, mis tõotavad kordades suuremaid probleeme tulevikus. Selles mõttes on iga sekkumine tuleviku nimel üsna tänamatu tegevus, sest kui halb stsenaarium ära hoiti, siis keegi ju ei teagi, kuidas oleks see halvem versioon meid mõjutanud. Siiski on alati võimalus õigel ajal, õigete meetoditega ja targalt sekkudes vähendada tulevikus tekkivaid kahjusid. Paraku on õiged ja targad lahendused keerulised ning nõuavad tunduvalt kaugemale vaatamist kui vaid tänane probleem.
Mali
olukord on vägagi kompleksne. Olukord väljus kontrolli alt 2012 aasta märtsis,
kui Mali tuareegid hakkasid nõutama iseseisvust, oma riiki Azawadi, mis
sisuliselt peaks hõlmama ligi 2/3 senise riigi territooriumist. Sellele järgnes
Mali armee riigipööre senise presidendi vastu, kes ei olnud piisavalt
resoluutne tuareegide initsiatiivi mahasurumisel. Siiski ei tulnud sõjavägi
toime riigivalitsemisega ja kogu olukord hakkas koost lagunema. Praeguseks on
Malis sisuliselt kolm võimu – valitsus lõunas, tuareegid põhjas kõrbealadel ja
ekstreemsed islamistid suuremates linnades keskel ja põhjas (Morgan 2012).[3]
Kellelgi neist ei ole veel piisavat jõudu, et oma vastased maha suruda.
Suurimaks naabrite ja muu maailma mureks on ekstremistide jõubaasi kasvamine,
mis ähvardab terve riigi muuta kas Somaalia sarnaseks anarhiaks või nagu talibaniaegseks
Afganistaniks. Mõlemad on halvad valikud, sest võimaldavad turvalise
territooriumi islamiäärmuslusele, mis vastandub selgelt teistele usunditele ja
kultuuridele ning kasvatab nii terve regiooni ebastabiilsust. Lisaks võimaldab
anarhiline olukord massilist illegaalsete narkootikumide ja relvade liikumist,
mida erinevad huvigrupid usinasti ära kasutavad (USA Välisministeerium
26.09.2012).[4]
Kuna
välise jõu mängutoomise vajadus tundub paratamatu, tekib küsimus – kuidas seda
teha paremini kui seni on läinud teistes sarnastes olukordades? Milline
sekkumine, milliste vahendite ja meetoditega ning milline peaks olema suuremat
üldsust rahuldav lõpp-tulem? See on peamine strateegiline küsimus.
Bamakos,
Mali pealinnas toimus 18.10.12 kõrgtasemel kohtumine EL, ÜRO ja Mali naabrite
vahel, et otsustada põhimõtteline strateegia edasiseks tegutsemiseks. Põhirõhk
oli ühistes printsiipides kokkuleppele jõudmisel ja rõhutamisel, et Aafrika
Ühenduse väed hakkavad tulevases operatsioonis pearõhku kandma. Siiski võib
juba olla koostamisel ka plaan saata Mali demoraliseerunud armeed turgutama 150
instruktorit Euroopa Liidu poolt (EU Business, 11.10.2012).[5] Kuna
Euroopa Liitu kuulub ka Eesti, siis on reaalne nõue panustada ka meil.
Seekord
on lääneriigid Mali valitsuse poolel ja mässajate vastu. Euroopa Liidu ja
loomulikult ka USA (kes targu ja teadlikult hoiab end tahaplaanile) suurim mure
on islamiäärmuslaste vabaduse ja võimsuse kasv riigi põhjaosas (USA
Välisministeerium 26.09.2012).[6]
Eesmärk on seega õilis ja selge – toetada Mali seaduslikke juhte ja vägesid
nende püüdluses taastada kontroll kogu oma riigi territooriumi üle, tõkestades
nii terroristide taimelava arengut. Nagu USA kunagi Vietnamiski, saadetakse
esialgu instruktorid/nõustajad, relvastus ja varustus ning toetatakse nii
õhulöökidega kui ka lahingute tegelikus juhtimises. Klassikaline lähenemine
strateegilisele probleemile, kus toetaja ambitsioon ei ole ise territoorium
okupeerida, vaid tagada seal toimiv piisavalt tugev ja loomulikult sõbralik
riigikord.
Paraku
ei ole ükski inimestega seotud probleem ja selle lahendamine lihtne. Selge on
see, et midagi on vaja ette võtta. Äärmuslased, kes kontrollivad linnasid,
levitavad oma ideoloogiat nagu katku, samas rakendades karmi versiooni Sharia
seadustest ja hävitades ajaloomälestisi, mis ei ole kooskõlas Islamiga (Human
Right Watch 25.09.12;[7] UN
News Centre 03.07.2012[8]).
Sarnaselt eskaleerus olukord ka Afganistanis üheksakümnendate teisel poolel
(seal siiski valitseva riigikorra enda poolt). Lisaks värvatakse ja
koolitatakse noori äärmuslasteks, kes oleks valmis kandma edasi „püha sõda“
kõigi maailma uskumatute vastu jne. Kõik oleks nagu enam-vähem selge ja miks
mitte aidata riigi oma valitsusvägedel vähemalt püüda kord majja lüüa, kuid
Mali puhul on mängus veel üks üsna oluline osaline – tuareegide
vabastusliikumine (MNLA).[1] Kui
väga ka lääneriigid ja meedia ei tahaks neid panna ühte katlasse
islamiäärmuslastega, siis on just selline lihtsustatud lähenemine probleemile
ja erinevate konfliktis osaliste lihtsustatud käsitlemine varemgi maksnud
vähimagi strateegilise edulootuse tervetes sõjakäikudes.
Käesoleva
artikli peamine eesmärk on analüüsida just Mali tuareegide seisukohti ja
taotlusi eelseisvas konfliktis. Millised on nende võimalused, motivatsioonid,
eesmärgid, edasised tegevuskavad ja tuletada valdkondi, kuidas ning miks saaks
Eesti olla toeks nende legitiimsete püüdluste saavutamisel. Kogu uuringu
kõrgeim eesmärk on panustada adekvaatselt strateegilisse analüüsi, kuidas kõige
ökonoomsemalt ja efektiivsemalt aidata Mali plahvatusohtliku olukorra
lahendamisse nii, et Eesti ei peaks tulevikus kandma kahjusid, ehk isegi,
kuidas olukorrast võiks võita.
Analüüs
käsitleb peamiselt alljärgnevaid küsimusi:
- Milline on Mali tuareegide positsioon ja tulevikuväljavaade praeguses olukorras?
- Kuidas ja milliste meetoditega saada tuareegid osalema ekstremistide vastases võitluses ja vältida nende endi muutumist ohuallikaks nii kohalikult kui rahvusvaheliselt nüüd ning kaugemas tulevikus?
- Kuidas ja miks võiks ning saaks Eesti tuareege nende püüdes üldse toetada, samas sattumata konfliktisituatsiooni rahvusvahelise üldsusega?
Hüpoteesina võib pakkuda hetkel, et ainuke võimekas
kohalik jõud alal, kes suudaks ekstremiste võita, on MNLA. Käsitledes neid
liitlastena ja toetades neid vastavalt nende vajadustele, saab olukorra
lahendada ilma suurema rahvusvahelise sekkumiseta ja seega saab olema väiksem
humanitaarkriis kui tuareegidele vastandudes. Hüpotees lähtub otseselt
mässutõrje edukuse peamaksiimist, et kohalikku kriisi peavad lahedama kohalikud
jõud, sest võõrväed ei suuda kunagi pakkuda legitiimsust, mida on vaja
mässutõrjes saavutada kohalike inimeste silmis. Vastupidisel juhul, kui Mali
valitsus ja rahvusvaheline üldsus võtab MNLA suhtes vastase positsiooni, on ees
ootamas pikk, kallis ja ohvriterohke vinduv sõda, mis ei too kasu kellegi.
Sellele vihjavad MNLA juhid oma ametlikes avaldustes aina otsekohasemalt (MNLA
09.11.2012)[9]
Uurimuse tulem on arutelu
käimasoleva protsessi üle, mille lõpptulemust on suure tõenäosusega võimalik
mõjutada piltlikult „liblika tiivalöögiga.“ Hetkeline olukord ja selles
mõtestatud ning otsustav tegutsemine Eesti riigistruktuuride ja erasektori
koostöös võib kardinaalselt mõjutada nii tuareegide saatust kui ka Eesti
välispoliitilist positsiooni muu maailma silmis. Otsused poliitilisel tasandil
tuleks teha piltlikult täna – kas tegutseda või mitte? Käesolev analüüs püüabki
vaagida nii võimalusi kui riske ja teha ettepanekuid Eestile kursi võtmiseks.
Peamised allikad on uudised
ja ametlikud avaldused. Lisaks oli mul hiljuti võimalus intervjueerida kahte
kõrget tuareegide ametiisikut, kes avasid palju rohkem tausta ja olukorra
tegelikku seisu kui avalikust ruumist võimalik leida.
Teoreetiline
lähtenurk olukorrale ja hinnangutele põhineb mässutõrje teooriatel.[2]
Uuring sai läbi
viidud kvalitatiivset meetodit kasutades, kus andmete kogumine, kirjeldamine ja
töötlemine toimuvad ühes etapis. Antud uuringus on põhilisteks kogumismeetoditeks
ajakirjandus ja intervjuud asjaosalistega. Uuritavaks valimiks oli
rahvusvaheliste meediumite artiklid, analüüsid; ametlikud seisukohad ja
avaldused; tuareegide juhtide avaldused ja seisukohad. Uurimuse protsess hõlmas
peamiselt internetiotsinguid temaatiliste märksõnadega ja leitud andmete
tõepärasuse hindamist. Olulisel kohal on intervjuud Azawadi kõrgemate
ametnikega.
Käesolev uurimusartikkel
püüab anda laiapõhjalist ülevaadet ja prognoosi tulevikule. Töö jaguneb viieks
osaks, alustades ajaloolisest taustast, liikudes edasi mässutõrje dilemmadeni
olukorra analüüsis, jõudes lõpuks sünteesini: mida oleks vaja ette võtta ja
kuidas võiks Eesti praeguses olukorras käituda.
Uurimus
on otseselt seotud nii Euroopa Liidu kui ka Eesti tulevaste kulutustega
konflikti lahendamisse. EL on juba teinud otsuse oma vahendite kaasamiseks,
seega on peagi vaja panustada ka Eestil (Diplomatie 15.11.2012).[10]
Siiski püüavad käesoleva analüüsi tulemused pakkuda ökonoomsemaid ja
efektiivsemaid lahendusi kui praeguse kursiga võib kujuneda.
Teooria valdkonnas annab uuring edaspidi
kas kinnituse, täiendab või seab kahtluse alla senised mässutõrjeteooriad.
Selles mõttes saab olema uuringul ja järgnevatel sündmustel oluline koht
akadeemilises lähenemises sarnastesse konfliktidesse tulevikus.
Kes üldse on tuareegid?
Tuareegid kui iidne
berberihõim, kes muide tõenäoliselt pärinevad Skandinaavia aladelt saamide
rahvast (Achilli
jt 2005),[11]
on taaskord nõutamas oma enda riiki Mali põhjaosas. Olles juba kolm korda
tõusnud üles peale prantsuse koloniaalvõimu lahkumist 1960. aastal Mali
keskvõimu vastu, on tuareegid praeguses, oma neljandas ülestõusus, tõenäoliselt
parimas vormis kui kunagi varem. Võimaluse tingis paljuski see, et
hinnanguliselt tuhanded tuareegid, kes teenisid elatist Liibüa armees, liikusid
peale diktaatori kukutamist tagasi koju koos suure hulga relvastusega. Siiski
ei ole iseseisvumise saavutamine kuigi lihtne. Vaatamata sellele, et nad
kontrollivad suurt ala Põhja-Malis, ei ole teised maailma riigid tunnustanud
nende aprillis esitatud iseseisvumise deklaratsiooni. Veelgi problemaatilisem
on olukord linnades, mis jäävad tuareegide soovitud aladele (Tuohy RKK/ICDS
Blog 03.10.12).[12]
Algsed liitlased linnade
hõivamiseks valitsusvägede käest on osutunud islamiekstremistideks, kellel on
ka tugevad sidemed Al-Qaedaga. Kuigi praeguseks on tuareegide ja ekstremistide
vastasseis selge ja avalik; veelgi enam – Azawadi valitsus peab ekstremiste oma
peamiseks vaenlaseks, on lääneriigid pigem eitaval positsioonil järjekordse uue
riigi tekkimise suhtes Aafrikas. Et olukord liiga lihtne ei oleks, siis on
poliitilistes mängudes osalised ka naaberriigid, eriti Alžeeria, oma huvide ja
hirmudega, kes tõenäoliselt pigem toetavad neid jõude, kes pärsivad tuareegide võimalusi. Siiski on antud hetkel
Mali tuareegide püüdlused oma iseseisvuse saavutamiseks suurimad kui kunagi
varem. Samas iga kaotatud hetk otsustavaks tegusemiseks on suure tõenäosusega
töötamas nende kahjuks. Nad peavad saavutama olukorra, kus neil on oluliste
lääneriikide toetus, mis viiks lõpuks iseseisva Azawadi tunnustamisele või
loobuma üritusest. Tuareegide meeltes ei ole viimane võimalus loomulikult üldse
mõeldav (Moussa intervjuu Tallinnas 19.09.12).[3]
Olulisel kohal eri poolte motivatsioonide mõistmiseks
on ka majanduslikud aspektid. Mali olulisemateks maavaradeks loetakse kulda ja
uraani (CIA Factbook).[13]
Mõlemad on ka senise valitsuse poolt hoogsalt ära kasutatud, kuid vaatamata
sellele on Mali rahvas üks vaesemaid maailmas (Ruralpovertyportal.org).[14]
2010 aastal oli Mali suuruselt kolmas kullatootja Aafrikas (Reuters Africa
22.12.09),[15]
kuid saadud hüved ei jõudnud rahvani. Inimeste kasvav rahulolematus riikliku
korruptsiooniga on viinud samm-sammult olukorrani Malis täna (BBC 29.06.12).[16]
Siiski ei ole ühe riigi sisemised nurinad ja kohaliku võimu korrumpeerumine
erilised faktorid teiste riikide jaoks seni, kuni see ei hakka ohustama nende
endi majanduslikke huve ning stabiilsust. Keeruline oleks ka sekkuda enne kui
olukord on ilmselgelt kontrolli alt väljunud, sest siis on võimalus saada
etteheidetud teise riigi siseasjadesse sekkumises.
Reaalpoliitiline
maailm versus rahvusromantika
Kui rahvas või osa rahvast
(rahvusest, etnilisest grupist vms) leiab ühiselt, et nad on valmis ise oma riiki looma ja haldama, siis on neil õigus
ka seda nõuda. ÜRO kodaniku- ja poliitiliste õiguste rahvusvahelise pakti
Artikkel 1 ütleb, et: „[k]õigil rahvastel on enesemääramise õigus. Seetõttu
kehtestavad nad vabalt oma poliitilise staatuse ning kindlustavad vabalt oma
majandusliku, sotsiaalse ja kultuurilise arengu“ (RT II 1994, 10, 11).[17]
Selles paikneb õigus ja mandaat igal rahval ennast vabalt määrata. Sama alust
kasutas ka Kosovo enda iseseisvaks kuulutamisel 2008. aastal
(Assembly-Kosova.org).[18]
Reaalpoliitilises maailmas siiski sellised protsessid
niivõrd lihtsalt ei toimi. Tegeliku iseseisvuse järgmiseks oluliseks aluseks on
ka teiste riikide tunnustus. Iga riik on vaba oma otsustes, kuna ei ole olemas
ülemaailma valitsust. Seega võib tunnustamine jääda saabumata nii poliitilistel
kui majanduslikel põhjustel. Nii on näiteks alates 1990 aastast edulugusid,
nagu endised liiduvabariigid Nõukogude Liidu lagunemisel, kokku 34 uue riigi
puhul (Rosenberg, About.com 12.06.2012).[19]
Neis on ka problemaatilisi ja tuliseid vaidlusi tekitavaid, nagu näiteks juba
mainitud Kosovo, kui ka püüdlusi, mis ei ole üldist tunnustust saanud –
Palestiina, Tšetšeenia ja Lõuna-Osseetia (Krasner, Foreign Affairs 30.03.2009).[20]
Nii kuulub ka siiani tunnustamata riikide hulka Azawad, kes küll on ühepoolse
avalduse teinud, kuid mitmetel erinevatel põhjustel ei ole tunnustust
saavutanud (Thomson jt, France24 06.04.2012).[21]
Kuigi rahvas võib ja tõenäoliselt usub täiesti oma
õigusesse saada iseseisvaks, siis erinevate kaalutuste tõttu ei ole see
aktsepteeritav teiste riikide poolt. Et selgitada peamisi põhjuseid, miks
teised riigid ei tunnustanud tuareegide poolt tehtud iseseisvumise avaldust
kevadel, tuleks vaadata nii majanduslikke huve, teiste riikide suhteid ja
ajaloolist tausta. Vähemoluline ei ole ka soodustavate asjaolude kokkulangemine
ja juhtide oskus neid ära kasutada. Tulles näiteks Eesti taasiseseisvumise
juurde, siis sai üheks olulisemaks faktoriks ülejäänud maailma soov lõpetada
„külm sõda“ ehk lääne ja Nõukogude Liidu tuumasõjahõnguline vastasseis. Just
selle tõttu tõenäoliselt oldi varmad tunnustama uusi riike, lagundades nii
kiiresti „kurjuse impeeriumi.“
Mali tuareegide probleemiks võib olla piisavalt soodsa
olukorra puudumine, mis mõjutaks ülejäänud maailma sedavõrd emotsionaalselt kui
endine Nõukogude Liidu lagunemine. Seetõttu jäävad otsustajate kaalukausile
peamiselt ratsionaalsed valikud, mis vaatlevad majanduslikke ja diplomaatilisi
kaalutlusi. Paraku ei ole selles kaalutuses kohta kaastundel tuareegide endi
tõsimeelsesse usku, et nad on õigustatud oma iidsel maal ise olema peremehed.
Mali oli olnud kaua üks stabiilsemaid riike Aafrikas, põhjustamata tõsist muret
naabritele ja muule maailmale. Ilmselgelt ei soovi ükski riik võtta riske, mis
võivad kaasneda niivõrd kardinaalsete riigikorralduse muutustega.
Hetkel on nii Mali naabrite kui ka seisukoha võtnud
lääneriikide positsioon järgmine: demokraatlikult valitud võim tuleb taastada
ja tuareegide iseseisvust ei tunnustata. Kuigi mitmes aspektis võib sellise
jäiga seisukoha liigagi kiire võtmine pigem lükata rahulike lahenduste saabumist
veelgi kaugemale, on see kooskõlas reaalpoliitiliste printsiipidega. Oma
rahvusriigi huvide arvestamine eelkõige (majanduslikud ja seeläbi ka
diplomaatilised aspektid), territoriaalse integreerituse eelistamine ja
moraalse õiguse üle arutelu vältimine on klassikalise poliitilise realismi
tunnused antud kaasuses. Poliitiline realism väljendub teoorias kui oma enda
ratsionaalse julgeolekukaalutluse prevaleerimine üle idealismi ja liberaalsuse
(Morgenthau 1978).[22]
Isegi kui naabrid ja piirkonnas majandushuve omavad
riigid tunnetavad tuareegide moraalset õigust oma riigile, siis ei saa nad seda
lubada sellele kaasnevate võimalike negatiivsete tagajärgede suhtes. Esiteks
hõlmab tuareegide hõimu ala suurt osa Alžeeriast ja Nigeeriast (BBC 06.04.2012).[23]
Olukorras kus Azawad saab iseseisvuse, võivad tuareegid asuda nõutama oma alade
iseseisvust ka nende riikide aladel. See oleks tõsine julgeolekurisk. Seega
vältimaks tulevikus võimalikke probleeme, on turvalisem võimalik ohuallikas,
ehk tuareegide oma riik, elimineerida juba eos.
Siiski tekib küsimus, et kuidas edasi? Nagu eelnevalt
mainitud, on tänaseks otsustatud luua plaan
saatmiseks olukorda stabiliseerima Aafrika rahuvalve väed, mille hetkel
plaanitavaks suuruseks saab 3300 võitlejat (Aljazeera 11.11.2012)[24].
Nõue on seda teravam, et kaoses ja korratuses tugevnevad ekstremistide ja
terroristlike liikumiste väed, mis omakorda põhjustab suurt muret nii
naabritele kui ka lääneriikidele. Samas ei ole siiski selge, kes on antud juhul
peamine „rahurikkuja“ kui ka see, kas kavatsetud vahendid aitavad olukorda
stabiliseerida või muudavad Lääne-Aafrika järjekordseks pikaajaliseks
sõjatandriks, uueks Afganistaniks (Baroud, Teheran Times 01.08.12)?[25]
Konfliktilahendus läbi mässutõrje[4] prisma
Hetkel tundub, et rahvusvaheline relvakonflikt on
vältimatu. Otsus on tehtud sekkuda olukorda sõjaliselt. ÜRO Julgeolekunõukogu
kutsub üles kõik Põhja-Malis asuvaid grupeeringuid end lahti ütlema
ekstremistidest ja terroristidest. Tuareege ja teisi kogukondade esindajaid
kutsutakse koheselt üles läbirääkimistele Mali valitsusega, et taastada riigi
terviklikkus, peatada ekstremistide jõubaasi kasv ning lõpetada inimõiguste
rikkumised (ÜRO julgeolekunõukogu resolutsioon 2071, 12.10.2012).[26]
MNLA tervitas otsust ja lubas igati toetada rahvusvahelist eesmärki, kuid
avaldas samas ka muret riigivastaste ühekülgse käsitluse üle resolutsioonis.
Nende avalduses peitub ka selge hoiatus: „Meil on põhjust karta sõjalist
rünnakut, mis on suunatud meie vastu, kuna [resolutsioonis] puudub selgelt
identifitseeritud vaenlane ja see asetab meid kaitseseisundisse“ ja veel:
„Siiski olgu märgitud, et MNLA osalemine kõigis sissetungi faasides on
eeltingimuseks edule selle tõhususele ja efektiivsusele (MNLA 13.10.2012).“[27]
Samas
on üldises meedias tahaplaanile jäetud tuareegide selge vastandumine
ekstremistlikele liikumistele, mis jätab neile nõrga positsiooni
läbirääkimisteks. On selline käsitlus teadlik või tingitud teadmatusest, igal
juhul on tuareegid hetkel oma nõudmistega tunduvalt halvemas seisus kui olid Kosovo
elanikud kolm aastat tagasi.
Juhul
kui tuareegid oma nõudes üldse järgi ei anna, siis võtab nii Mali valitsus kui
muu riikliku terviklikkuse taastamist nõudev maailm neid tõenäoliselt
vastastena. Sõjaliselt võib tuareegide alistamine siiski raskeks osutuda, kuna
nad on piisavalt hästi relvastatud ja ülimalt motiveeritud oma õiguse eest
seisma. Isegi kui nende tugipunktid puruks pommitada, ei tekita see arvatavasti
suuremat meelehärmi, kuna põlise nomaadirahvana, tunnevad nad ennast kõrbe
askeetlikes tingimustes nagu kalad vees.
Olukorra lahendamisel tasub kaaluda erinevaid
võimalusi kaasaegsete mässutõrjeteooriate kaudu. Kuid enne mässutõrjet tuleb
selgitada mässu olemust ennast.
Ühendriikide armee mässutõrje käsiraamat selgitab
mässu kui võimuvahetuse üritust, kus fenomeni skaalal ühes otsas on spontaansed
massiülestõusud, nagu näiteks Prantsuse revolutsioon 1789. aastal kuni väikse
grupi poolne riigipööre, kus valitsuse võimult tõukajatel võib praktiliselt
puududa rahva laiem toetus. Enamus mässe leiab aset siiski nende kahe äärmuse
vahepealsel alal. Siiski püüavad mässud saavutada ühe järgnevatest
eesmärkidest: tõugata võimult eksisteeriv sotsiaalne korraldus ja asuda ise
võimule riigis kui tervikus või murda ennast lahti riigi kontrolli alt ja luua
uus autonoomne või isegi valitsematu ala, mida mässajad saavad kontrollida.
Mäss on seega vorm sise- ehk kodusõjast. Kuigi kodusõda ei hõlma teisi riike
iseenesest, on tavapärane ka väliste jõudude sekkumine (Department of the Army
2006).[28]
Levinud ütluse kohaselt, et mässaja on „ühe mehe
terrorist ja teise vabadusvõitleja,“ ei saa kõiki mässajaid käsitleda üheselt.
Alati on olemas dilemma – kes on tegelikult hea ja kes halb. Isegi kui näiteks
meie, lääne, ühiskonna silmis on ühed mässajad meie vastu ja seega, ei pruugi
see võrdsustuda just selle riigi, kus mäss parajasti toimub, elanike
nägemusega. Eriti tavaline on see territooriumitel, kus võideldakse
okupatsioonijõudude ja ka julmade diktaatorite vastu. Kuid kuna ei olemas
ülemaailmset ühtset seadust, mis määraks normid ega ka mitte kõigile rahvastele
ühtselt kehtivat moraalinormistikku, siis ei saa ühelegi mässuolukorrale
tegelikult läheneda lihtsustatult ja universaalsete paradigmade kohaselt. Iga
mässuliikumine on unikaalne (NATO 2011).[29]
Põhimõtteliselt eksisteerib mässutõrjes kaks erineva
rõhuasetusega strateegiat mässude mahasurumiseks: vaenlasekeskne ja
elanikkonnakeskne rõhuasetus.
Vaenlasekeskne lähenemine vaatleb mässutõrjet kui
konventsionaalset sõjalist operatsiooni. Vastast käsitletakse organiseeritud
jõuna ja rõhuasetus on selle hävitamisel. See strateegia ei eita nn „pehme jõu“
kaasamist, ehk elanikkonna kaasamist oma poolele, kuid peamises filosoofia on
lihtsustatult: „hävita vaenlane ja kõik muu järgneb“ (Kilcullen 2007).[30]
Elanikkonnakeskne lähenemine vaatleb mässutõrjet kui
fundamentaalset kontrolliprobleemi või isegi kui relvastatud administreerimist.
Idee on rajada positiivne kontroll elanikkonna ja keskkonna üle, milles
inimesed elavad. Põhimõtteline filosoofia on seega: „kontrolli elanikkonda ja
kõik muu järgneb“ (Samas).[31]
Loomulikult ei ole ja ei saagi olla puhast mudelit
kummaski, vaid alati tuleb kombineerida neid strateegiaid, et olla edukas.
Siiski eelduseks on alati kohalike olude (inimeste ootuste, kultuuri jms väga
hea tundmine). Huvitav on märkida, et elanikkonnakeskset teooriat on selgelt
arendatud juba aastakümneid paljude autoriteetide poolt (David Galula, kindral
Petraeus, David Kilcullen jt.), kuid miskipärast on pea igas modernses
konfliktis prevaleeriv just vaenlasekeskne strateegia. Võib-olla on põhjus
selles, et vaenlast on sõjaväelastel lihtsam identifitseerida ja see probleem
nö lahendada, kui keskenduda elanikkonna muredele. Siiski väidavad
elanikkonnakeskse teooria pooldajad, et klassikaline ja jäik sõjaline lähenemine
mässutõrjes ei vii soovitud sihini.
Modernse mässutõrjeteooria loojaks saab pidada
Prantsuse koloneli David Galulat, kes kirjutas põhjaliku monograafia
Prantsusmaa ebaõnnestunud mässutõrjekampaaniast Alžeerias perioodil 1956-1958.
Galula jõudis läbi analüüsi nelja peamise seaduspärasuseni, mida tuleb edukas
mässutõrjes järgida:
- Elanikkond on eesmärk, nad on sama tähtsusega kui maastik sõjas. See on keskkond, kus toimub tõeline võitlus, kus mässaja esitab väljakutse mässutõrjujale ja kus viimane ei saa seda väljakutset aktsepteerida.
- Elanikkonna toetus ei ole spontaanne ja seda tuleb igal juhul organiseerida. Seda saab mässutõrjuja jaoks saavutada vaid läbi elanikkonna vähemuse, kes mässutõrjujat soosib.
- See vähemus tõuseb ja saab enamuse poolt järgitud vaid siis kui mässutõrjujat nähakse kui lõplikku võitjat. Kui juhtkond on otsustusvõimetu ja ebakompetentne, ei leia nad elanikkonnas olulist toetust. Mässutõrjujal on vaja kasvõi osalistki edu kohe alguses.
- Mässutõrjuja materiaalne ülekaal on harva nii suur, et ta suudaks piltlikult terve territooriumi üle ujutada. Vahendeid, mida on vaja mässajate hävitamiseks või väljatõrjumiseks, elanikkonna kontrolliks ja viimase toetuse võitmiseks, tuleb tavaliselt kontsentreerida väiksemate alade kaupa (Galula 2006).[32]
Antropoloog Montgomery McFate kirjutab, et võit
lahinguväljal mässajate üle on tähtsusetu, sest võitlus võimu ja legitiimsuse
üle poolte vahel ei oma sõjalist tähtsust. Pigem just ülekaalukat jõudu
kasutades tekitame meile negatiivse, vastaseid ühendava efekti, mis liidab
mässajaid meie vastu veelgi enam (McFate 2005:1).[33] Dr. David Kilcullen, raamatu Counterinsurgency
autor, lisab, et terroristide tapmine või kinnivõtmine on rangelt
teisejärguline tegevus. See tundub ja ka on ründav taktikalisel tasandil, kuid
strateegiliselt on see kaitsev, sest sellised operatsioonid küll piiravad
probleemi, kuid ei lahenda seda (Kilcullen 2009).[34] Eelmainitud filosoofia on paraku keeruline
mõista. Seetõttu võib ka siin artiklis käsitletav olukord Malis kergesti
muutuda situatsiooniks, kus „omades vaid haamrit, tunduvad kõik asjad
naeltena.“
Kokkuvõtlikult kombineerides, võttes kuulda varasemaid
ja hilisemaid praktikuid mässutõrje valdkonnas, võiks kõige peamised
teoreetilised alused edukaks mässutõrjeks mahutada järgmiste printsiipide
alla:
- Selge ja teostatav strateegia ning hästi defineeritud soovitav lõppseis on absoluutselt kohustuslikud enne operatsiooni algust (Kerry 2009).[35] Need peavad omakorda põhinema põhjendatavatel eeldustel ja emotsioonitul ning ausal arusaamal kohalikust olukorrast (McFate 2005:2).[36]
- Pingutus tuleb fokusseerida elanikkonnale mitte mässajatele. Inimesi tuleb kaitsta, nende poolehoid võita ja mässajad kaotavad oma toetusbaasi (ISAF 2009).[37] Mässutõrjuja peab pakkuma väljavaadet paremale tulevikule kui seda teeb vastaspool (Metz 2007).[38]
- Võitle mässajatega oma tingimustel. Väldi kaasnevat kahju ja hüvita koheselt iga kahju kui see on tekkinud. Suru või meelita mässajad isoleeritud alale ja hävita nad seal. Väldi võitlust asustatud ala (ISAF 2009).[39]
- Organiseeri kohalikud julgeolekujõud. Lase kohalikel võidelda nende endi tuleviku nimele ja toeta neid. Nõusta ja treeni, kuid tee nad ise vastutavaks (Samas).[40]
- Tugevda kohalikku majandust pikaajaliste majandusprojektidega. Püsivad töökohad noortele meestele hoiab nad eemal mässamisest. Loo lootus paremale tulevikule (Gurr 2003).[41] Pane nad higistama oma edu nimel ja loo omanikutunne ning nad on valmis seda kaitseks surema (ISAF 2009).[42]
- Toeta kohalikke valitsejaid ja ametnikke, kes on demonstreerinud head tahet ja pühendumust teha õiget asja. Õpeta neile väärtusi, kuid ole ettevaatlik, et see ei läheks vastuollu nende kultuuri ja religiooniga (Samas).[43]
- Hoia sooja lähedust inimestega ja piira mässajate ligipääsu. Jaota oma jõud, kuid hoia tugevdused kõrges valmiduses, et neid toetada (Kilcullen 2009).[44]
- Ära külva hirmu ega üleolevust kohalikku elanikkonda. Nad peavad nägema mässutõrjujas inimest, mitte soomustatud tulnukat. Ära suru oma väärtusi peale, vaid tööta läbi kannatlikkuse ja kaudse mõjutuse. Usalduse ülesehitus võtab kaua aega (ISAF 2009).[45]
Seega isegi pehmem (soft power)[5]
ehk elanikkonnakesksem lähenemine probleemile ei saa paraku lähtuda
mässutõrjuja enda lühiajalistest huvidest, vaid peab lõpuks pakkuma rahuldava
kompromissi kohalikele inimestele pikas perspektiivis. Vaid nii on lootust
saavutada rahu, mis on iga legitiimse sõjalise sekkumise eesmärk. Mässutõrje
teooriate aspektist on kindlasti oluline uurida, milline teoreetiline suund
toimiks kõige paremini tuareegide puhul, kas senised teooriad on üldse
rakendatavad, kui jah, siis mis ulatuses, kui ei, siis mida on vaja
modifitseerida.
Praeguste
arengute valguses ei ole kindel, kas planeeritavas interventsioonis varemõpitud
kogemusi on kavas kasutada. Kuigi Euroopa Liit ja USA näevad peamiste korraloomisjõududena
Lääne-Aafrika ja Alžeeria rahutagamisvägesid (BBC 15.11.2012 ja APF
29.10.2012),[46]
ei pruugi see garanteerida pikaajalist lahendust olukorrale. Vaadates
tuareegide kasvavat muret vöörvägede sissetungi üle, kus nende oma jõududel ei
ole selgelt defineeritud kohta, oleks alust pisut järgimõtlemiseks ka
rahvusvahelisel üldsusel, sest praeguses olukorras, tulenevalt eelkäsitletud
teoreetilistest printsiipidest võiks pakkuda kolm võimalikku stsenaariumi,
mille vahel on tuareegidel valida:
Stsenaarium 1 – „Mäel istumine.“ Tuareegid püüavad tõenäoliselt suuremat vastaseisu vältida. Nende
loogiline strateegia oleks peita oma relvad, hoida ennast neutraalsena ja lasta
Mali ning rahvusvahelistel jõududel puhastada linnaalad ekstremistidest. Samas
jääb neile alati võimalus hiljem relvad haarata ja võitlusest nõrgestatud Mali
väed uuesti välja lüüa, kui ekstremistid saavad purustatud. See strateegia
järgib iidset Hiina võitlejatarkust: „Istu mäel ja vaata tiigreid võitlemas.“
Mõte on selles, et kui kaks vastast on teineteist piisavalt nõrgestanud, siis
mine ja lõpeta nad mõlemad. Tuareegidel ei oleks siiski otstarbekas asuda
rahvusvaheliste vägede vastu, sest see muudaks edaspidise iseseisvuspüüdluse
tunnustamise pea võimatuks.
Stsenaarium 2 – „Võrdsustumine.“ Tuareegidel oleks otstarbekas anda pisut järgi oma iseseisvusenõudes
ja tuua läbirääkimistele autonoomia soov. Panustades oma väega (hinnanguliselt
ca 6000 hästitreenitud ja relvastatud võitlejat pluss ligi 10000
potentsiaalselt liitujat)[6] koostöös
rahvusvaheliste jõududega, oleks ülekaal ekstremistide üle tõsine. Pealegi on
tuareegid sellel territooriumil ainuke organiseeritud vägi, kes tunneb
peensusteni maastikku, tuues nii mängu suure taktikalise eelise. Kui kord ekstremistid saavad võidetud ja
tuareegid oma lubatud autonoomia, siis on aega omariikluse ideel rahulikult
edasi areneda lasta. Võimalik, et ajapikku selgub ratsionaalsetes kaalutlustes,
et autonoomia võib olla isegi parem rahvale kui täielik iseseisvus.
Stsenaarium 3 – „Must päev.“ Alati eksisteerib ka äärmuslik võimalus, et
tuareegid loovad jällegi liidu ekstremistidega, et ühiselt võidelda Mali ja
rahvusvaheliste vägede vastu. Selleni võib viia tuareegide karm ja valimatu
kohtlemine Mali ja rahvusvaheliste jõudude poolt. Esiteks ellujäämise nimel ja
teiseks pettumises muus maailmas nende moraalse õiguse mittetunnustamises, on
ka see variant võimalik. Sellisel juhul annab see ekstremistidele suure
täiendava jõu, millega toimetulekuks ei ole ei Mali valitsusel ega ka muul
maailmal suure tõenäosusega piisavalt vahendeid. Just praegune universaalne
rahvusvaheline lähenemine Mali ametliku riigikorra vastastele on suurim oht
selle stsenaariumi rakendumiseks.
Ei ole tõenäoline, et tuareegid kui loomult uhke
kõrberahvas, heidutub jõuga ähvardamise ees ja loobub mistahes võimalusest oma
rahva elujärge parandamast. Võitlus on paratamatu, lääneriikide teha on just
praegu see, kelle poolel nad võitlema hakkavad.
Kuigi omamata veel informatsiooni, millised on
sõjaplaanid Mali puhul, on põhjust muret tunda vähemalt Lääne-Aafrika Majandusühenduse
(ECOWAS) plaani üle sekkuda Mali probleemi. Viimase kohta on varjamata teravalt
arvamuse öelnud Ühendriikide välisministeeriumi Aafrika asjadega tegeleva
osakonna asesekretär Johnnie Carson, et ühenduse mässutõrje missiooni idee
Põhja-Malisse on „mõtlematu ja mittekohane“ (Arieff ja Johnson 2012).[47]
Viimaste arengute kohaselt on Mali valitsus nõus
kaaluma tuareegidele autonoomia andmist. Praeguseks on ka ilmnenud, et Mali oma
armee ei ole tõenäoliselt võimeline asuma operatsioone teostama enne septembrit
2013 ja on oht, et selleks ajaks on ekstremistide jõubaas kasvanud liigselt
suureks. ECOWAS on jõudnud arusaamisele, et tuareegid on kasulikumad
liitlastena ja kultiveerivad hetkel autonoomia ideed Mali valitsuses. Kui
suures ulatuses ja millistel tingimustel autonoomia antaks, saavad olema
läbirääkimiste küsimused (Mark 22.11.2012).[48]
Kokkuvõtteks – Eesti seotus ja plaan?
Tulles tagasi jälle kord Kosovo iseseisvumise juurde,
siis mäletatavasti oli protsessi suureks mõjutajaks ja osaks meie naabrist ÜRO
erisaadiku, soomlasest Martti Ahtisaari, pakutud Kosovo tulevikuplaan
(Unosec.org).[49]
Otsides riigile välispoliitilise kapitali kasvatamise võimalust, siis oleks
just praegusel hetkel see võimalus Eestil midagi suures pildis korda saata.
Kuna tundub, et tuareegide olemust, õigustust, püüdlust ja ka nende
mittemõistmise tagajärgede ohtlikkust ülejäänud maailm ei adu, siis oleks just
nüüd ja meil võimalus selles olukorras midagi ette võtta. Soodsa pinnase loob
ka see, et tuareegide kaks ministrit käisid hiljuti Eestis toetust otsimas
(Postimees 24.09.12).[50]
Kontakt ja esialgne arusaamine on loodud. Miks mitte asuda nüüd pisut aktiivsemale
tegutsemisele välispoliitiliselt?
Praeguses olukorras võiks Eesti pakkuda ennast
läbirääkimiste toetajaks Mali valitsuse ja tuareegide vahel. Esiteks on Eesti
täiesti neutraalne, mida ei saaks öelda Prantsusmaa, Alžeeria, ega paljude
teiste riikide kohta, kes olukorda murelikult jälgivad. On olemas ka signaalid,
et tuareegide tippjuhtidel on tekkinud usaldus eestlaste vastu. Olles ise mitte
ammu iseseisvunud võõra valitsuse alt, samastume mitmeski nendega. Lisaks on
tuareegidel vaja just väikeriigilikku ja värsket nõuannet, kuidas suurriikide
valitsetavas maailmas paremini toime tulla, milliseid strateegiaid luua kuni
selleni välja, kuidas oma süsteemid ja tugiteenused üles ehitada. Antud
olukorras tuleks kõik see siiski autonoomia poole püüdluse raames, mitte
jäigalt oma iseseisvuse nõudele toetudes. Ka nendes valikutes on neil vaja
ratsionaalset nõuannet.
Konkreetsemalt vaadeldes oleks just praegu hea
võimalus Eestil ennast tuua maailmapilti millegi olulisega, pakkudes leevendust
teravaks kiskuvale konfliktile, mida keegi teine nagu ei püüagi süviti näha.
Miks peaks just Eesti midagi praegu tegema? Esiteks
oleks initsiatiivi haaramine moraalselt õige ühele iseseisvale demokraatlikule
riigile, kes tunnetab, et pragune kurss võib viia halvemate tulemusteni nii
kohalike, liitlaste kui ka Eesti enda olukorras. Teine, kuid mitte vähemoluline
eesmärk on vältida suuremaid kaotusi hiljem oma sõdurite hulgas, kuhu me EL
vägede koosseisus suure tõenäosusega tulevikus läheme, kui just praegune
läbirääkimiste faas totaalselt ebaõnnestub. Kolmandaks looksime riigina head ja
soodsad suhted piirkonnas, mis võivad kasvatada meie majanduslikke väljavaateid
tulevikus. Uuel autonoomsel piirkonnal on vaja areneda parema ühiskonna poole
ja siin tulevad kõne alla meiepoolne nii kaupade kui ka teenuste eksport. Igal
juhul on võita rohkem kui kaotada. Kusjuures esialgses faasis ei nõua see meilt
mingeid olulisi investeeringuid ja projekti arenedes on suur võimalus kaasata
koostööle erinevaid arengufonde ja rahvusvahelisi investoreid.
Kuidas seda teha? See oleks hea projekt riigi- ja
erasektori koostööna. Eestis on tekkimas eraettevõtteid, kes otsivad oma
väljapääsu laia maailma ka teenustega. Luues ühiselt projektipõhise
strateegilise nõustamise grupi, pidades silmas eelkõige Eesti huve laiemas
võtmes, oleks see tõenäoliselt kasumlik nii välispoliitiliselt kui ka
majanduslikult tervele meie riigile. Väike hinnangugrupp tuareegide juurde,
just nüüd ja kohe, annaks parima võimaluse kujundada tegevuskava edaspidiseks
ja katta ka valged laigud meie arusaamises, kuni ratsionaalse otsuse
kujundamiseni, kas üldse tasub edasi minna.
Maailm muutub kiiresti ja tänapäevase infoühiskonna
tingimustes on võimalused kiired tulema, kuid ka sama kiirelt kaduvad.
Käesoleva võimaluse analüüsimiseks ja siis tegutsemise otsustamiseks ei ole
paraku aastaid aega, tegelikult on selleks vaid loetud kuud.
Lisaks praktilisele tegutsemisele on tegelikult
olulisem teoreetiline aspekt. Minnes läbirääkimistele ja koos tuareegidega
ekstremistide vastu paratamatusse lahingusse, saab tegemist olema samuti
mässutõrjega. Ekstremistid, kes on linnades positsioone kindlustanud, on oma propaganda
ja hirmutamistaktikaga pööranud enda usku arvestatava hulga kohalikke elanikke,
kes suure tõenäosusega asuvad võitlusesse äärmuslaste poolel. Seetõttu on väga
hoolikalt vaja kohandada just neile gruppidele sobiv mässtõrjeteooria, mis
hakkab juhtima praktikaid tulevikus. Lähtudes valedest teoreetilistest
eeldustest, mis ei sobitu sihtgrupi ootustega, on oht seda sõjalist konflikti
oluliselt pikendada, mis omakorda toob kaasa inimkaotuste märgatava suurenemise
iga osaleja poolel, sh ka Eesti sõdurite hulgas, kes suure tõenäosusega
hakkavad operatsioonides osalema. Vigu, mis tehtud Iraagis ja Afganistanis just
nõrga mässutõrjeteooria tõttu praktikate juhtimisel, oleks ulatuslikuma
uuringuga võimalik vältida. Selleks on vaja, et keegi konflikti suhtes ka
tegelikult erapooletu osaline, kelleks Eesti suurepäraselt sobiks, võtaks üle
juhtpositsiooni teoreetilise alusraamistiku loomisel. Viimane saab olla muidugi
nii edukas kui ka langeda kriitika alla hiljem, sest ajaloos ei eksisteeri
relvastatud konflikti, kus ei kantaks kaotusi. Siiski on lootust teaduslikumalt
probleemile lähenedes saavutada säästvamad ja paremad tulemused, kui siiani
suudetud hiljuti toimunud ja veel endiselt kestvates konfliktides. See oleks
Eesti võimalus saata midagi olulist korda rahvusvahelisel areenil ja seeläbi ka
kasvatada oma riigi välispoliitilist kapitali, mis tuleb igale väikeriigile
vaid kasuks.
Kasutatud allikad:
1. AFP, Hillary Clinton in Algeria to press for Mali military action, The Telegraph 29.10.2012, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/mali/9640853/Hillary-Clinton-in-Algeria-to-press-for-Mali-military-action.html
2. Alessandro Achilli jt, „Saami and Berbers—An Unexpected Mitochondrial DNA Link,“ American Society of Human Genetics, v.76(5), May 2005, Article PMC1199377, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1199377/
3. Alexis Arieff ja Kelly Johnson, Crisis In Mali, Congressional Research Service, 16.08.2012, http://www.fas.org/sgp/crs/row/R42664.pdf
4. Aljazeera, „ECOWAS agrees to Mali intervention force,“ 11.11.2012, http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/11/20121111192710305682.html
5. Andy Morgan, „Mali’s Tuareg Rebellion,“ The Global Dispatches, 27.03.2012, http://www.theglobaldispatches.com/articles/malis-tuareg-rebellion
6. Assembly-Kosova, Kosovo Declaration of Independence, 17.02.2008, http://www.assembly-kosova.org/?cid=2,128,1635
7. BBC 15.11.2012, „EU group endorses training mission for Mali,“ http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20342369
8. BBC, „Mali crisis: Who's who?,“ 29.06.12, http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17582909
9. BBC, „Mali Tuareg rebels declare independence in the north,“ 06.04.2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17635437
10. CIA Factbook, Natural Resources, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2111.html
11. David Kilcullen, „Two Schools of Classical Counterinsurgency,” Small Wars Journal, 27.01.2007, http://smallwarsjournal.com/blog/two-schools-of-classical-counterinsurgency
12. David Kilcullen, The Accidental Guerrilla. Fighting Small Wars in the Midst of a Big One, 13. Oxford University Press, 2009.
David, Kilcullen, The Accidental Guerrilla. Fighting Small Wars in the Midst of a Big One, Oxford University Press, 2009.
14. Department of the Army, FM 3-24 Counterinsurgecy, 2006, http://armypubs.army.mil/doctrine/DR_pubs/dr_a/pdf/fm3_24.pdf
Diplomatie, Meeting of the Foreign Affairs Ministers and Ministers of Defence of France, Germany, Italy, Poland and Spain in Paris, 15 November 2012, http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/121114_Outcome_proposal_Final_cle821c1b.pdf
16. EL Ülemkogu, Council conclusions on the situation in Mali, 15.10.2012, http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/132850.pdf
17. Emmet Tuohy, „Northern Mali: New Front in a Long War,” ICDS Blog, http://blog.icds.ee/article/northern-mali-new-front-in-a-long-war
18. EU Business, „EU eyes military role in Mali,” 11.10.2012, http://www.eubusiness.com/news-eu/mali-politics.jyj/?searchterm=mali
19. Hans J. Morgenthau, Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, Fifth Edition, Revised, New York: Alfred A. Knopf, 1978.
20. Human Right Watch, „Mali: Islamist Armed Groups Spread Fear in North,“ 25.09.12, http://www.hrw.org/news/2012/09/25/mali-islamist-armed-groups-spread-fear-north
ISAF Commander’s Counterinsurgency Guidance 2009, http://www.nato.int/isaf/docu/official_texts/counterinsurgency_guidance.pdf,.
John Kerry, “Testing Afghanistan Assumptions. The lesson of Vietnam is don't commit troops without a clear strategy”, The Wall Street Journal, 2009, http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704471504574438660617984826.html
23. LTC David Galula, Pacification in Algeria 1956-1958, Santa Monica: RAND Corporation, 2006.
24. MNLA, Communiqué du Mouvement National de Libération de l'AZAWAD (MNLA) suite à la résolution du Conseil de Sécurité de l'ONU, 13.10.2012, http://www.mnlamov.net/actualites/34-actualites/214-communique-de-presse-nd33-du-13-octobre-2012.html
25. MNLA, Lettre Ouverte Du MNLA À La Communauté Internationale, 09.11.2012, http://www.mnlamov.net/actualites/34-actualites/222-lettre-ouverte-du-mnla-a-la-communaute-internationale.html
26. Monica Mark, „Mali under pressure to give separatists autonomy in fight against al-Qaida,” The Guardian 22.11.2012, http://www.guardian.co.uk/world/2012/nov/22/mali-separatists-al-qaida
27. Montgomery McFate, “The Military Utility of Understanding Adversary Culture,” Joint Forces Quarterly, No. 38 Summer 2005, 42-48, at http://www.dtic.mil/doctrine/jel/jfq_pubs/1038.pdf
28. Montgomery McFate, „Anthropology and Counterinsurgency: The Strange Story of their Curious Relationship,” Military Review, March/April 2005, http://www.army.mil/professionalwriting/volumes/volume3/august_2005/7_05_2.html
29. NATO, AJP-3.4.4 Allied Joint Doctrine for Counterinsurgency 2011.
30. Oxford Dictionaires, http://oxforddictionaries.com/
31. Postimees, Tuareegid loodavad Eesti abile, 24.09.12, http://www.postimees.ee/983484/tuareegid-loodavad-eesti-abile/
32. Ramzy Baroud, „Mali is fast becoming the Afghanistan of Africa,“ Teheran Times 01.08.12, http://tehrantimes.com/opinion/100209-mali-is-fast-becoming-the-afghanistan-of-africa
33. Reuters Africa, „Mali to raise gold production 52.4 tonnes in 2010,“ 22.12.09, http://af.reuters.com/article/investingNews/idAFJOE5BL01520091222
34. Rosenberg, „New Countries of the World. The 34 New Countries Created Since 1990,” About.com 12.06.2012, http://geography.about.com/cs/countries/a/newcountries.htm
35. RT II 1994, 10, 11, Kodaniku- ja poliitiliste õiguste rahvusvaheline pakt, https://www.riigiteataja.ee/akt/23982
36. Ruralpovertyportal, „La pauvreté rurale au Mali,” http://www.ruralpovertyportal.org/web/rural-poverty-portal/country/home/tags/mali
Stephen D. Krasner, “Who Gets a State, and Why? The Relative Rules of Sovereignty,” Foreign Affairs 30.03.2009, http://www.foreignaffairs.com/articles/64872/stephen-d-krasner/who-gets-a-state-and-why
38. Steven Metz, Rethinking Insurgency, 2007, http://www.strategicstudiesinstitute.army.mil/pdffiles/PUB790.pdf
Ted R. Gurr, “Terrorism in Democracies: When It Occurs, Why It Fails”, in Kegly, Charles W. Jr., eds. The New Global Terrorism. Characteristics, Causes, Controls (Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc. 2003).
40. Thomson jt, „Global powers dismiss Tuaregs’ declared independence,” France24 06.04.2012, http://www.france24.com/en/20120406-world-rejects-tuareg-independence-declaration-north-mali-rebel-international-community-azawad
41. UN News Centre, „World Heritage Committee condemns destruction of Mali sites,” 03.07.2012, http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=42387&Cr=+mali+&Cr1#.UIS4sGd27-s
42. UN, Comprehensive Proposal for the Kosovo Status Settlement, 26.03.2007, http://www.unosek.org/docref/Comprehensive_proposal-english.pdf
43. UN, Security Council Demands That Armed Groups Cease Human Rights Abuses, Humanitarian Violations in Northern Mali, 12.10.2012, http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=43281&Cr=+mali+&Cr1=#.UHkYCFF8Ghk
44. USA Välisministeerium, Remarks at a UN Secretary General Meeting on the Sahel, 26.09.2012, http://www.state.gov/secretary/rm/2012/09/198233.htm
45. ÜRO julgeolekunõukogu, Adopting Resolution 2071 (2012), http://www.un.org/News/Press/docs/2012/sc10789.doc.htm
[1] Mouvement National de Liberation de l'Azawad,
ametlik kodulehekülg: http://www.mnlamov.net/
[2] Pean tunnistama, et kui oktoobris 2012 käesolevat artiklit kirjutama
asudes oli fookuses tuareegide iseseisvumine pigem lühemas perspektiivis, siis
nüüdseks on olukord Maliga rahvusvahelisel areenil sedavõrd muutunud, kus
tundub, et iseseisvuspüüdlus tuleb tuareegidel asendada ellujäämisvõimaluste
otsimisega välisjõudude interventsiooni korral. Olukorra muutus on niivõrd
kardinaalne, et sisuliselt on tulnud kogu artikli lähtenurk ümber kujundada.
Kui algselt oli kavas vaadelda tuareegide Azawadi riigi tekkimise võimalusi ja
raskusi läbi reaalpoliitika käsitluse, siis nüüdseks on tunduvalt olulisemaks
tõusnud mässutõrje teoreetiline käsitlus ja selle seostamine võimaliku
tulevikuga Malis.
[3] Autor kohtus Moussa Ag Assarid’i ja Hamma Ag Mahmoud’iga Tallinnas
19.09.2012.
[4] Mässutõrje kui eestikeelne vaste ingliskeelsele terminile counterinsurgency.
[5] Oxford Dictionaires, Soft power – veenev lähenemine
rahvusvahelistes suhetes, kus peamisteks mõjutusvahenditeks on majanduslikud ja
kultuurilised meetmed, http://oxforddictionaries.com/definition/english/soft%2Bpower
[6] Azawadi kõrgemate juhtide antud numbrid intervjuus, oktoobris 2012.
[1] ÜRO julgeolekunõukogu, Adopting Resolution 2071 (2012), http://www.un.org/News/Press/docs/2012/sc10789.doc.htm
ja Security Council Demands That Armed Groups Cease Human Rights Abuses,
Humanitarian Violations in Northern Mali, 12.10.2012,
[2] EL Ülemkogu, Council conclusions on the situation in
Mali, 15.10.2012, http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/132850.pdf
[3] Andy Morgan, Mali’s Tuareg Rebellion, The Global Dispatche,
27.03.2012, http://www.theglobaldispatches.com/articles/malis-tuareg-rebellion
[4] USA Välisministeerium, Remarks at a UN Secretary General Meeting on the
Sahel, 26.09.2012, http://www.state.gov/secretary/rm/2012/09/198233.htm
[5] EU Business, EU eyes military role in Mali, 11.10.2012, http://www.eubusiness.com/news-eu/mali-politics.jyj/?searchterm=mali
[6] USA Välisministeerium, Remarks at a UN Secretary General Meeting on the
Sahel, 26.09.2012, http://www.state.gov/secretary/rm/2012/09/198233.htm
[7] Human Right Watch, Mali: Islamist Armed Groups Spread Fear in
North, 25.09.12, http://www.hrw.org/news/2012/09/25/mali-islamist-armed-groups-spread-fear-north
[8] UN News Centre, World Heritage Committee condemns destruction
of Mali sites,
03.07.2012, http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=42387&Cr=+mali+&Cr1#.UIS4sGd27-s
[9] MNLA, Lettre Ouverte Du MNLA À La
Communauté Internationale, 09.11.2012, http://www.mnlamov.net/actualites/34-actualites/222-lettre-ouverte-du-mnla-a-la-communaute-internationale.html
[10] Diplomatie, Meeting
of the Foreign Affairs Ministers and Ministers of Defence of France, Germany,
Italy, Poland and Spain in Paris, 15 November 2012, http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/121114_Outcome_proposal_Final_cle821c1b.pdf
[11] Alessandro Achilli et al, Saami and
Berbers—An Unexpected Mitochondrial DNA Link, American Society of Human
Genetics, v.76(5), May 2005, Article PMC1199377, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1199377/
[12] Emmet Tuohy, Northern Mali: New Front in a Long War, http://blog.icds.ee/article/northern-mali-new-front-in-a-long-war
[13] CIA Factbook, Natural Resources, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2111.html
[14] Ruralpovertyportal, La pauvreté rurale au Mali, http://www.ruralpovertyportal.org/web/rural-poverty-portal/country/home/tags/mali
[15] Reuters Africa, Mali to raise gold production
52.4 tonnes in 2010, 22.12.09, http://af.reuters.com/article/investingNews/idAFJOE5BL01520091222
[16] BBC, Mali crisis: Who's who?, 29.06.12, http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17582909
[17] RT II 1994, 10, 11, Kodaniku- ja poliitiliste õiguste rahvusvaheline
pakt, https://www.riigiteataja.ee/akt/23982
[18] Assembly-Kosova, Kosovo
Declaration of Independence, 17.02.2008, http://www.assembly-kosova.org/?cid=2,128,1635
[19] Rosenberg, New Countries of the
World. The 34 New Countries Created Since 1990,
About.com 12.06.2012, http://geography.about.com/cs/countries/a/newcountries.htm
[20] Krasner, Who Gets a
State, and Why? The Relative Rules of Sovereignty, Foreign Affairs 30.03.2009, http://www.foreignaffairs.com/articles/64872/stephen-d-krasner/who-gets-a-state-and-why
[21] Thomson jt, Global
powers dismiss Tuaregs’ declared independence, France24 06.04.2012, http://www.france24.com/en/20120406-world-rejects-tuareg-independence-declaration-north-mali-rebel-international-community-azawad
[22] Hans J. Morgenthau, Politics
Among Nations: The Struggle for Power and Peace, Fifth Edition, Revised, (New York: Alfred A.
Knopf, 1978
[23] BBC, Mali Tuareg
rebels declare independence in the north, 06.04.2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17635437
[24] Aljazeera, ECOWAS agrees to Mali intervention force, 11.11.2012, http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/11/20121111192710305682.html
[25] Ramzy Baroud, Mali is fast becoming the
Afghanistan of Africa, Teheran
Times 01.08.12, http://tehrantimes.com/opinion/100209-mali-is-fast-becoming-the-afghanistan-of-africa
[26] ÜRO julgeolekunõukogu, Adopting Resolution 2071 (2012), Security
Council Demands That Armed Groups Cease Human Rights Abuses, Humanitarian
Violations in Northern Mali, 12.10.2012,
http://www.un.org/News/Press/docs/2012/sc10789.doc.htm
[27] MNLA, Communiqué
du Mouvement National de Libération de l'AZAWAD (MNLA) suite à la résolution du
Conseil de Sécurité de l'ONU, 13.10.2012, http://www.mnlamov.net/actualites/34-actualites/214-communique-de-presse-nd33-du-13-octobre-2012.html
[28] Department of the Army, FM 3-24 Counterinsurgecy 2006, 1-2, http://armypubs.army.mil/doctrine/DR_pubs/dr_a/pdf/fm3_24.pdf
[29] NATO, AJP-3.4.4 Allied Joint Doctrine for
Counterinsurgency 2011, 3-1.
[30] David Kilcullen, „Two Schools of Classical Counterinsurgency,” Small
Wars Journal, 27.01.2007, http://smallwarsjournal.com/blog/two-schools-of-classical-counterinsurgency
[31] Ibid
[32] LTC David Galula, Pacification
in Algeria 1956-1958 (Santa Monica: RAND Corporation, 2006), 246.
[33] Montgomery McFate, „Anthropology and Counterinsurgency: The Strange Story of their Curious
Relationship,” Military
Review, March/April 2005, http://www.army.mil/professionalwriting/volumes/volume3/august_2005/7_05_2.html
[34] David Kilcullen,
The Accidental Guerrilla. Fighting Small Wars in the Midst of a Big One, 13. Oxford University
Press, 2009.
[35] John Kerry, “Testing Afghanistan Assumptions. The lesson of Vietnam is
don't commit troops without a clear strategy”, The Wall Street Journal, 2009,
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704471504574438660617984826.html
[36] Montgomery McFate, “The Military Utility of Understanding Adversary
Culture,” 43, 44, Joint Forces Quarterly,
No. 38 Summer 2005, 42-48, at http://www.dtic.mil/doctrine/jel/jfq_pubs/1038.pdf
[37] ISAF Commander’s Counterinsurgency Guidance 2009, 3-4, http://www.nato.int/isaf/docu/official_texts/counterinsurgency_guidance.pdf,.
[38] Steven Metz, Rethinking
Insurgency, 2007, 45, 46, http://www.strategicstudiesinstitute.army.mil/pdffiles/PUB790.pdf
[39] ISAF Commander’s Counterinsurgency Guidance 2009, 4, http://www.nato.int/isaf/docu/official_texts/counterinsurgency_guidance.pdf
[40] Ibid, 5-6.
[41] Ted R. Gurr, “Terrorism in Democracies: When It Occurs, Why It Fails”,
in Kegly, Charles W. Jr., eds. The New
Global Terrorism. Characteristics, Causes, Controls (Upper Saddle River, NJ: Pearson
Education, Inc. 2003), 202-215.
[42] Ibid, 5.
[43] Ibid, 6.
[44] Kilcullen, David, The Accidental Guerrilla. Fighting Small Wars in the
Midst of a Big One (Oxford University Press, 2009), 286.
[45] ISAF Commander’s Counterinsurgency Guidance 2009, 5, http://www.nato.int/isaf/docu/official_texts/counterinsurgency_guidance.pdf
[46] BBC 15.11.2012, EU group endorses training
mission for Mali, http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20342369
ja AFP, Hillary Clinton in Algeria to press for Mali military action, The
Telegraph 29.10.2012,
[47] Alexis Arieff ja Kelly Johnson, Crisis In Mali, Congressional Research
Service, 16.08.2012, lk 13, http://www.fas.org/sgp/crs/row/R42664.pdf
[48] Monica Mark, Mali under
pressure to give separatists autonomy in fight against al-Qaida, The Guardian 22.11.2012, http://www.guardian.co.uk/world/2012/nov/22/mali-separatists-al-qaida
[49] UN, Comprehensive
Proposal for the Kosovo Status Settlement, 26.03.2007, http://www.unosek.org/docref/Comprehensive_proposal-english.pdf
[50] Postimees, Tuareegid
loodavad Eesti abile, 24.09.12, http://www.postimees.ee/983484/tuareegid-loodavad-eesti-abile/