27 August 2021

Maakaitse kolmas tulemine. Vaade lähiajalukku ja jätkuvad väljakutsed.

Avaldatud Sõdur 03/21 lk 36-45

Maakaitse kolmas tulemine. Vaade lähiajalukku ja jätkuvad väljakutsed.

Major Rene Toomse, PhD

Me mõtleme liiga väikselt, nagu konn kaevu põhjas. Ta arvab, et taevas on vaid nii suur kui kaevu suue. Kui ta üles tuleks, oleks tal hoopis teine vaade.

Mao Zedong

Sõduris nr 1, märts 2021, toimus eraldi artiklites väike diskussioon endise Kaitseliidu ülema kindralmajor Meelis Kiili ja praeguse Kaitseliidu peastaabi ülema kolonel Eero Rebo vahel maakaitse olemusest ja arengutest. Kindrali kirjutisest kostab etteheiteid nii mõnelegi praegusele tegevusele; peastaabi ülema loost selgitusi, miks just nii. Tehniliselt on ajakirja sattunud artiklid küll vastupidises järjekorras, kuid see ei sega mõtleval lugejal arusaamast, et üks lugu on vastus teisele.

Kokkuvõtlikult, kindral Kiili ei ole peamiselt rahul eraldiseisvate kaitseringkondade staapide mehitamisest loobumisega ja sisuliselt uuesti juhtmalevate tekitamisega ja neile lisaülesannete andmisega ringkonna tasandil; kolonel Rebo põhjendab seda vajalike inimeste puudumisega, mis ei jätnud alternatiivi. Peab tunnistama, et mõlema mehe jutus on head ja õiged argumendid, kuid tekib küsimus – kas see on siiski peamine maakaitse murekoht?

Maakaitse, ehk pigem Kaitseliidu allüksuste arendatav hajutatud lahingutegevus (HLT) selle raames, on täna kuum teema kaitseväes ja Kaitseliidus. Kaitseliit on selle valdkonna peamine vastutav ettevalmistaja: toimub ümberstruktureerimine, relvastuse ja varustuse planeerimine. Kaitseliidu maakaitseringkondade staabid on kaasatud uude iga-aastasesse kaitseväe staabiõppusesse Decisive Lancer kui peamised treenitavad.

Maakaitse on muutumas oluliseks mänguriks riigikaitses. Kas see ongi see – kas maakaitse ongi see õige väljund Kaitseliidule? Kuid samas, kas me pole seda sama juba varem teinud või õigemini teha üritanud? Ma väidan, et oleme, korduvalt.

Maakaitse ehk territoriaalkaitse[1] arendamine on olnud teemaks peaaegu kaitsejõudude taasloomisest alates, kuid Kaitseliidu rõhuasetused on paraku muutunud pea iga kaitseväe juhataja ning Kaitseliidu ülema käe all. Läbi aastate tehtud argumentidest, otsustest ja tegelikult toimunust saaks kirjutada terve raamatu. Üks on selge, me teeme seda uuesti. Ja parem oleks, kui teeksime paremini. Pigem on selle artikli mõte kantud küsimusest – miks me varem ei õnnestunud ja millised võiks olla need karid, mis maakaitset ka nüüd ohustavad?

Pean tunnistama, et mida kaugemale ja sügavamale ma selle artikliga jõudsin, seda enam pidin mõtlema, kuidas kirjutada nii, et keegi mu paljudest vanadest võitluskaaslastest ennast haavatuna ei tunneks. Ma ei taha olla kohtumõistjaks, see ei ole mu roll. Pigem tuleks alljärgnevat lugeda mõttega, et kuidas hoida head ideed kursil ja mitte kalduda keskpärasesse tavalisse ja turvalisse jooksukraavi kaevikute vahel.

Eesti keeles on käibel vähemalt kaks vastandlikku väljendit ajaloo kohta: „kes vana asja meelde tuletab, sel silm peast välja“ (vanasõna) ja „kes minevikku ei mäleta, see elab tulevikuta“ (Juhan Liiv). Ma olen pigem Juhaniga ühel nõul. Meil on vaja ajaloos tehtud vigadest õppida, et neid mitte uuesti korrata.

Maakaitse mõtte algus

Üks esimesi maakaitse avalikke mainimisi toimus kindral (tol ajal kolonel) Ants Laaneotsa artiklis „Tahad rahu – valmistu sõjaks“ ajakirjas Kaitse Kodu! detsembris 1995.

Laaneots kirjeldas ta Kaitseliidul põhinevat maakaitset kui totaalkaitse (hilisema laiapindse riigikaitse) olulist osa. Kaitseväe üksusi nimetas ta üldotstarbelisteks jõududeks, mis on kaitsejõudude kõige paremini relvastatud ja väljaõpetatud osa. Üldotstarbeliste jõudude ülesanne oli võitlus agressoriga tema sissetungi põhikolletes, pealöögisuundadel ja vaenlase hõivatud territooriumi vabastamine.

Kerge relvastusega maakaitseväe ülesanne oli kaitsejõudude tagala julgestamine, võitlus vaenlasega, eriti tema mere- ja õhudessantide, luure-diversioonigruppidega ning üldise sissisõja korraldamine vaenlase tagalas. Artiklis kirjeldas Laaneots ka tulevaste kaitseringkondade olulisust ja võimalikke ülesandeid.

Samuti nägi Laaneots ette, et Kaitseliidu malev ehk maakaitsepiirkond, jaguneb enamvähem võrdselt lahingu- ja sisekaitseüksusteks. Sisekaitseüksustesse pidid kuuluma vanemad ja nõrgema väljaõppe saanud mehed. Lahinguüksusi võidi aga kasutada ka väljapool kaitsepiirkonna ehk maleva territooriumi (ehk sisekaitseüksusi ei olnud ettenähtud maleva alalt välja liigutada). Seejuures pidid kõik maleva relvaformeeringud saama väljaõppe sissitegevuseks.

Kuid olulisem veelgi, Laaneots tõi välja ka peamised printsiibid sellises lahingutegevuses ja murdis jõuliselt välja puhtast rindelahingu mentaliteedist. All joonin alla suunad, mida me täna Kaitseliidus, kohati uuendatud mõisteid kasutades, taaskord rõhutame:

  • Maakaitse põhimõttel läbiviidava lahingutegevuse eripära seisneb selles, et relvastatud võitlust peetakse mitte ainult vastaspoole kokkupuute joonel, mida me oleme harjunud nimetama rindeks, vaid kõikjal, kus vaenlane asub, sh. tema lähi- ja kaugemas tagalas. Mõiste „rinne“ selle klassikalises tähenduses kaob.
  • Ülemad ja staabid peavad olema vajaduse korral võimelised iseseisvalt tegutsema ka keskjuhtimise puudumisel.
  • Sõjaolukorras, kui lahingutegevus pole veel alanud või käib otsene võitlus väljaspool kaitsepiirkonda, rakendatakse kõigepealt täies ulatuses sisekaitse plaan.
  • Kaitsepiirkonna (maleva) vastutusalal luuakse vaatluspostide võrk.
  • Lahinguüksused imbuvad julgelt vaenlase hõivatud territooriumile ja hävitavad aktiivse sissitegevusega ning maastiku mineerimist ja tõkestamist kasutades vaenlase isikkoosseisu, tehnikat ja relvastust, halvates tema liikumist ja tagala tööd.
  • Samuti korraldavad okupeeritud alale jäänud maakaitseüksused rahva passiivset vastupanu.
  • Ründava, liikumises oleva vastase vastu kasutatakse hajutatud võitlusviisi, mis võimaldab väheste omapoolsete kaotuste juures tekitada vaenlasele olulist kahju: varitsused, äkk-kallaletungid (reidid) ja kõikvõimalike miinide, lõhkeseadildiste ning tõkete laialdase kasutamise kaudu. On väga tähtis, et kogu koosseis oleks saanud hea ettevalmistuse sapööritööks (pioneerindus).
  • Tegevus vaenlase tagalas, eriti olukorras, kus materiaalsete vahendite juurdetoomine on kas väga raske või lausa võimatu, nõuab varakult tehtud mahukaid ettevalmistusi. Peidikutesse varutakse sissitegevuseks vaenlase tagalas vajalikud laskemoona- ja toidutagavarad.

Kuigi mõningad terminid on tänaseks päevaks uuendatud, siis kirjeldas Laaneots üsna täpselt sama vajadust ja põhimõtteid maakaitsele 26 aastat tagasi nagu vajame ja mõistame ka täna.

Maakaitse esimene tulemine

Laaneotsa mõtteid ja sisendit kasutati 7. mail 1996. aastal Riigikogu poolt kinnitatud Eesti riigi kaitsepoliitika põhisuundades, mis oli tõenäoliselt üks selgemasõnalisi ja konkreetsemaid riigikaitse alusdokumente tänase päevani. Sellest päevast alates oli Kaitseliidul ülesanne asuda looma maakaitseväge, mille peamised ülesanded olid:

– riigi territooriumi kaitsmine agressori vastu;

– koos kaitseväe üldotstarbeliste üksustega mereranna kaitse meredessantide vastu;

– riigi sisemise julgeoleku tagamise toetamine;

– mobilisatsioonis osalemine;

– strateegiliselt tähtsate objektide valvamine ja kaitsmine.

Edaspidi kirjutab Laaneots rohkemgi Kaitseliidust, maakaitsest, kaitseringkondadest ja totaalkaitsest Kaitse Kodu! veergudel kuni 2000 aasta lõpuni.[2] Kindral pani suurt rõhku Kaitseliidu baasil loodavasse territoriaalkaitsesse ja nägi seda kui kogu rahva jõu ühendajat agressori vastu. Ta oli seda usku, et totaalkaitse (hilisem laiapindne riigikaitse) mõtte kohaselt on väikeriigi sõjaline kaitse tõsiseltvõetav ja eesmärki saavutav vaid siis, kui selles osaleb terve riik, kogu rahvas, kõikide tema käsutuses olevate vahenditega.

Laaneots toob välja ka arvestuse, et Kaitseliidu liikmetest ei piisa territoriaalkaitse ülesannete täitmiseks. Maakaitsesse on vaja minimaalselt 30 000 inimest. Selle väljakutse lahenduseks leiab ta, et täiendavad inimesed tuleb võtta mobilisatsiooni abil reservist (ilmselt peab ta silmas nn täiendreservi, ehk nende aastakäikude reservväelasi, kes ei ole enam nö „kuumas reservis“ kaitseväe jaoks). Kokku peaks iga malev kasvama sõja ajal kolm-neli korda suuremaks. Üldväe (kaitseväe üksuste) ja maakaitseväe (Kaitseliidu loodud üksuste) optimaalseks suhteks pidas Laaneots 50:50.

Lisaks on väärt mainimist ka mõned mõisted, mida Laaneots püüdis käibele tuua juba aastaid tagasi ja mis on kas käibel olnud või leiavad taasavastamist:

„Turvavaip“ (1999) – läbi üle riigi paiknevate territoriaalüksuste näol, mis täidavad mitmekesiseid ülesandeid nii oma tagalas kui ka vaenlase poolt okupeeritud territooriumil.

Kulutamine (2000) – territoriaalkaitse eesmärk – sissetunginud vastase edasitungi maksimaalne aeglustamine kõikvõimaliku lahingutegevusega, strateegiliste alade visa kaitsmine ja hoidmine oma kätes kuni rahvusvahelise julgeolekusüsteemi käivitumiseni ning poliitiliste, majandusliku ja sõjalise abi saabumiseni, seejärel riigi territooriumi vabastamine iseseisvalt või koos saabunud abijõududega.

Eraldi väärib mainimist Laaneotsa viimane artikkel sellest perioodist „Territoriaalkaitse – relvastatud rahva strateegia“ Kaitse Kodus! novembris 2000. See on nagu tema seniste mõttekäikude süsteemsem kokkuvõte, mis sõnastab ka põhjalikumalt mitmed territoriaalkaitse printsiibid. Kindral toob välja ka mitmed ajaloolised toetuspunktid, millest ta lähtub, nagu soomlased, rootslased, afgaanid, tšetšeenid ja isegi Jugoslaavia diktaator Jossip Tito 1969 aastal arendatud territoriaalkaitse üksuste doktriini. Viimane on väidetavalt esimene selline ametlikult rakendatud doktriin maailmas.

Artiklis tõdeb Laaneots, et territoriaalkaitse on relvastatud rahva kaitsesüsteem. Selles osalevad jõu ja oskuste kohaselt kõik ühiskonna liikmed. Territoriaalkaitse on ka riigikaitse ülesehituse ja kaitsetegevuse süsteemi erivorm, millele on iseloomulikud:

  • kaitsejõudude detsentraliseeritud juhtimissüsteem;
  • riigikaitse territoriaalne ülesehitus;
  • kaitsejõudude jagunemine kahte ossa: üldotstarbelisteks jõududeks ja maa-(territoriaal-) kaitseväeks (ehk maakaitseväeks);
  • klassikalise ja hajutatud lahingu taktika ning sissitegevuse kompleksne kasutamine.

Laaneots märgib, et territoriaalne kaitselahing moodustub sõjategevuse sarjadest kümnete kilomeetrite laiusel ja sügavusel alal. Need koosnevad varitsustest, teatud piirkondade jäigast kaitsest, hajutatud lahingutegevusest, operatiivsetest ja taktikalistest vasturünnakutest ja sissivõitlusest. Kaitsel olevad väed peavad kiirelt rakendama hajutatud lahingu taktikat – looma selgepiiriliste rinnete asemel võitluspiirkonnad, hoides oma üksused segamini vaenlase omadega ja manööverdama nendega vaenlase vastu kõikidelt suundadelt (autor: mida me täna nimetame parvlemiseks). Hajutatud lahingu taktika võimaldab neutraliseerida vastase ülekaalu tulejõus ja õhuründe vahendites, kuna tal on raske aru saada, kus asuvad oma väed ja kus on vastane.

Kuid vaatamata vastavalt Laaneotsa mõjutustele kinnitatud Julgeolekupoliitika põhisuundades, ei läinud arengud kergelt. Kindral ise oli 2001-2006 „eksiilis“ Tartus, tänases Kaitseväe Akadeemias selle ülemana ja tal oli vähe võimu Kaitseliidu tegeliku arengu üle. Avalik ajalugu ei ole väga lahke, mis ja miks täpselt juhtus, kuid sel perioodil toimusid Kaitseliidu arengus just vastupidised suunad. Hajutatud lahingutegevus vajus ja konventsionaalse ehk koondatud sõjapidamise õppimine ning harjutamine tõusis. Samasse ajavahemikku jäi ka kogu sissitegevuse ametliku õppimise hääbumine (Piirivalve sissikompanii likvideeriti 2005).

Kaitseliidus moodustati alates 1. jaanuarist 2004 neli juhtmalevat (samal põhimõttel, mis täna maakaitseringkonnad), milledele omistati jalaväepataljoni staabi nõuded ja kellele pidid alluma sama ringkonna teised malevad. Mõeldud – tehtud, kuid paraku ei hakanud see kontseptsioon kunagi tööle. Pataljoni tasemel tegutsemine ei ole lihtsalt võimalik vabatahtlikega, kelle jaoks on sõjaline väljaõpe hobi töö ja pere kõrvalt. Tõenäoliselt tekitas ka suunamuutus, kus kodukohapõhisuse reeglist enam kinni ei peetud, pettumust vabatahtlikes (esimene tegevliikmete arvu langus, ligi 400 inimese võrra, toimus 2004.a.).  

Selle ajastu kohta on raske leida ausaid kriitilisi allikaid. Käibetõeks oli saanud uskumus, et olles nüüd NATO liige (alates 10.03.2004), ei vaja me mingeid kontrollimatuid partisane ja NATO isegi taunivat sellist lähenemist.

Vähemalt ühe kriitilise alatooniga artikli kirjutas major Boriss Püssa, kes vastuvoolu ujudes pakkus välja, et Kaitseliidu baasil loodavate territoriaalpataljonide asemel oleks palju mõistlikum luua paindliku koosseisuga tugevdatud kompanii lahingugrupid.[3]

Püssa toob esile mitmed ratsionaalsed ja mõistlikud arutlused, miks sellised plaanitud pataljonid (2008SA) tööle ei hakka. Ta kirjeldab mitmeid taktikalisi ja organisatoorseid eeliseid kompanii lahingugruppide korral, mis oleks iseenesest tugevdatud nii pioneeride, miinipildujate, TT-kahurite, ning – rakettidega. Lõpetuseks tõdeb Püssa prohvetlikult, et on vaid aja küsimus, millal Kaitseliidul tuleb hüljata pataljonistruktuur paindlikumate ja võimekamate kompaniide kasuks. Kuid midagi ei toimu kaitsesüsteemis ühel meelel ega kiiresti. Laaneots aga vaikis Tartus ja me võime täna vaid oletada, miks.

Üldjoontes jätkus Kaitseliidu „konventsionaliseerimine“, ehk rõhuasetus jäi endiselt samaks, mis üldväel – klassikalised viivitus, kaitse ja pealetung. Sissitegevuse ehk hajutatud lahingtegevuse õpe jäi malevate instruktorite endi initsiatiiviks. See toimus suuresti Soome vabatahtlike instruktorite kaasabil, mis leidis paraku leiget tunnustust kõrgemal tasemel. Võib öelda, et hea seegi, et neid väljaõppeüritusi ära ei keelatud.

Võib ka öelda, et ametlikult lõpetas maakaitse sõjalised ülesanded 2005. aastal kehtestatud „Sõjalise kaitse strateegiline kava“, mis oma punktis 26. nägi ette vaid nö „pehmeid“ ülesandeid: maakaitseüksuste peamisteks ülesanneteks on tagala julgestamine, vastuvõtva riigi toetuse korraldamine ja kaitseväe mobilisatsiooni toetamine.

Maakaitse teine tulemine

2006. aastal nimetati Laaneots kaitseväe juhatajaks. Ilma pikema tseremoonitsemiseta annab ta 21. mail 2007 välja käskkirja nr.138 – Kaitseliidu tegevuskava koostamine. See unikaalne käskkiri on pikk seitse lehekülge ja sisuliselt maakaitsedoktriin koos konkreetsete juhiste ja tähtaegadega.

Käskkirja sissejuhatuses tõdeb kindral, et Kaitseliidu kogu potentsiaali ärakasutamisele pole siiani väärilist tähelepanu pööratud, ligi 6000 kaitseliitlasele pole sõjaaja ülesandeid määratud ja keeruliseks on osutunud territoriaalpataljonide ettevalmistamine. Seoses murekohtadega käskis kindral Laaneots Kaitseliidul planeerida kriisi- ja sõjaaja ülesannete täitmine, lähtudes territoriaalsuse põhimõttest ja nii, et „Kaitseliidu malev on kriisi või sõjaajal kaitseringkonna koosseisu kuuluv territoriaalne (kindla vastutusalaga) taktikaline üksus, mille peamine ülesanne on osalemine ühiskonna julgeoleku tagamises ning sõjalise kaitsetegevuse, sealhulgas sissitegevuse ja vastupanuliikumise korraldamine oma vastutusala piires.“ Seejuures sõjaaja koosseisule ülemineku plaan tuli Kaitseliidul esitada juba 1. augustiks 2007.

Lisaks ülesannetele määras kindral selgelt ära ka valvet ja kaitset vajavad riiklikud ning sõjaliste objektide liigid ja Kaitseliidu peastaap sai korralduse koostada nende objektide nimekiri ning nende kaitseks vajalike üksuste vajadus. Kõik kästud tegevused ja ettevalmistused olid jagatud kolme etappi ja kõik pidi valmis olema mitte hiljem kui 31.detsember 2008.

Kuid nagu esimese korraga, ka nüüd ei läinud asjad päris nii nagu plaanitud. Sellest perioodist ei ole just palju avalikku kriitikat säilinud ja enamus arenguid või mittearenguid toimus kabinettide vaikuses ning mõlemas suures staabis. Minemata spekulatsioonidesse, et kes ja miks ei suutnud suurt plaani ellu viia, siis fakt on see, et kindrali käskkirjas kästud tegevused ei saanud valmis kuni tema ametiaja lõpuni 2011 ja täna on avalike allikate põhjal raske hinnata, kui kaugele üldse jõuti.

Sõjalise kaitse arengukava 2009-2018 (avalik osa) andis Kaitseliidule lootusekiire läbi kahe lõigu, milles lubatati oluliselt suurendada rahastust, anda varustust ning tehnikat. Arengukava lubas ka loobuda Kaitseliidu maakaitsepataljonide struktuurist ja pöörduda tagasi väiksemate, kompaniisuuruste üksuste juurde, mille mehitamine lähtub Kaitseliidu territoriaalsuse printsiibist – sama piirkonna võitlejad kuuluvad samasse allüksusesse. Kaitseliit pidi keskenduma lahingukompaniide, sisekaitsekompaniide ja formeerimisstruktuuri üksuste ettevalmistamisele. Paraku ei mahtunud sellesse kavasse kirjeldust, mis oleks toetanud Laaneotsa visiooni selles, kuidas Kaitseliit peaks tegutsema.

Kuigi 2011. aastast kehtestatud uus Riigikaitse strateegia, mis asendas 2005. aasta Sõjalise kaitse strateegilise kava, oli oma sõnastuses Laaneotsaga ühel meelel, oli juba pisut hilja – Laaneotsa aeg kaitseväe juhatajana oli ümber saamas. Uus strateegia pühendas territoriaalkaitsele ja Kaitseliidule palju põhjalikuma ülesannete ning põhimõtete paketi kui eelkäija, märkides muuhulgas:

  • Eesti esmase iseseisva kaitsevõime osadena toimivad territoriaalsed ja mitteterritoriaalsed üksused. Territoriaalsed üksused tegutsevad kindlal alal ning need formeeritakse Kaitseväe ja Kaitseliidu baasil (p. 36).
  • Sõjalise kaitse planeerimisel käsitletakse ka tegevust vastase poolt hõivatud aladel, sealhulgas sissitegevust ja vastupanuliikumist (p. 39).
  • Kaitseliit valmistab territoriaalseid üksuseid ette sõjaliseks kaitseks; osaleb oluliste objektide kaitses ja vastuvõtva riigi toetuse ning väekaitse tagamises ja kaasab rahvast riigikaitseliste ülesannete täitmisele (p. 48).
  • Kaitseliidu üksused paiknevad territoriaalselt, järgides Eesti haldusstruktuuri nii, et see võimaldab reageerida julgeolekuohtudele riigi igas osas võimalikult kiiresti ja toetada riigikaitse teiste suundade elluviimist (p. 49).
  • Kaitseliidu peamine ülesanne sõjalise kaitse korraldamisel on kaitsetahte suurendamine ning riigi sõjaliseks kaitseks valmistumine sõjalise kaitsetegevuse, sealhulgas sissitegevuse ja vastupanuliikumise planeerimise ning selles osalemise näol (p. 50).
  • Kaitseliit valmistab ette sõjaaja ülesannetega üksusi, mis lähevad mobilisatsiooni väljakuulutamisel üksusena Kaitseväe koosseisu (p. 51).
  • Kaitseliidu arendamise peamised suunad on sõjaliste võimete arendamine, järgides organisatsiooni ülesannete tasakaalustatuse ja realistlikkuse põhimõtet; riiklike struktuuride ja ühiskondlike organisatsioonidega koostöö arendamine ühiskonna toetusmehhanismide efektiivsuse suurendamiseks (p. 52).

Allajoonitud strateegia punktid on ühed olulisemad tegevused ja alused maakaitses, kuid paraku nii-öelda „massidesse“ see juhis ei jõudnudki. Selleks ajaks olid küll loodud Kaitseliidu võitlusgrupid (ca 2-3% liikmeskonnast), mis said väljaõpet neis valdkondades, kuid ülejäänud jätkasid piltlikult „kaevikute kaevamist“ konventsionaalseteks viivitus- ja kaitselahinguteks. Kaitseliit liikus väljaõppes ja korralduses järjest rohkem kaitseväe täiendreservi suunas ning hägustusid maakaitseks algselt kavandatud suunad ja taktikad.

Seda järgnevat ajaperioodi iseloomustab ka tõsisem kihistumine Kaitseliidu ridades, kus läbinisti konventsionaalsed lahingukompaniid, mida kutsuti rohelisteks, olid prioriteetsemad kui sisekaitsekompaniid ehk kollased. Rohelised said parema varustuse, rohkem relvastust ja masinaid; kollased tundsid ennast tihti vaeslaste rollis. Pidevas palgaliste instruktorite puuduses tuli keskendada väljaõppe pingutus rohelistele ja kollased, keda tegelikult oli enam-vähem 2-3 korda rohkem, jäid suuresti omapäi. Kindlasti oli olukord malevate kaupa erinev, kuid suures pildis puudus selge ja Kaitseliidule, kui tervikule, sobilik süsteem.

Kaitseväe juhataja vahetus 2011 ja see pani alguse uuele pöördele kogu kaitsesüsteemis. Riigikaitse arengukava 2013-2022, mis asendas eelmise Sõjalise kaitse arengukava, kaotas kaitseringkonnad kaitseväe alluvusest ja andis Kaitseliidule ülesande moodustada samadele aladele maakaitseringkonnad ja lisaks eraldiseisva maakaitsestaabi.

Arengukava lubas, et territoriaalkaitse poolt loodavat kogu Eestit katvat turvavaipa hakatakse senisest veelgi enam tähtsustama ning maakaitse saab (taaskord!) konkreetse vastutaja – Kaitseliidu – kellele see saab olema peamine sõjaline ülesanne. „Turvavaiba“ taktikatest või võitlusviisidest ei olnud aga kirjas midagi, seega jäi see puhtal kujul kaitseväe ja Kaitseliidu enda kujundada. Selles perioodis tundus jätkuvat maakaitse kujundamine konventsionaalsete lahinguülesannete täitmiseks ja hajutatud lahingutegevus koos väikeüksuse taktikaga jäi endiselt väikese osa, võitlusgruppide, pärusmaaks. Viimased aga eraldusid ajas ülejäänud Kaitseliidust veelgi tänu nende allüksuste sisulisele viimisele Erioperatsioonide väejuhatuse alluvusse.

Uus Kaitseliidu ülem brigaadikindral Meelis Kiili (alates detsember 2012) tõdes, et tal on tarvis uute staapide täitmiseks juurde ligi 40 inimest, kes oleks 15-20 aastase (staabitöö) kogemusega.[4] Tõenäoliselt läks suur rõhk alamehitatud staapide arendamisele ja seetõttu ei olnud ka väga tähelepanu all maakaitse taktikaline ja selle väljaõppeline külg allüksuste tasemel. Kasutati ulatuslikult kaitseväe allüksuste õppekavasid, mis heal juhul vaid õrnalt riivasid väikeüksuse taktika distsipliini, kuid ei käsitlenud hajutatud lahingutegevust kui lahinguliiki vähimalgi määral.

Uue riigikaitse arengukava suhtes võtsid teravalt sõna ka erukindral Ants Laaneots ja reservkolonelleitnant Leo Kunnas. Viimane märgib ka oma avalikus kirjas kaitseministrile, et sõjalise konflikti korral Eesti pinnal on tarvis pidava võitlust nii konventsionaalselt kui mittekonventsionaalselt. Kaitsevägi peaks, nagu varemgi, valmistuma eelkõige konventsionaalseks sõjategevuseks põhilistes lahinguliikides (kaitse-, viivitus- ja pealetungilahingus), samal ajal kui Kaitseliit peaks senisest rohkem keskenduma sissitegevusele.[5] Need sõnavõtud jäid hüüdjate häälteks kõrbes.

Laaneotsa käskkiri 138 tunnistati kehtetuks 26.06.2014 uue kaitseväe juhataja käskkirjaga nr 178 „Kaitseliidu sõjaliste võimete ja valmisoleku nõuete kehtestamine,“ mille täpset sisu paraku avaliku kasutuse piirangu tõttu ei saa veel avada enne 2024. aasta saabumist, kuid selles ei ole sõnagi kirjas maakaitse poolt vastase hõivatud aladel tegutsemise, sissitegevuse ja vastupanu korraldamise, kaitset vajavate oluliste objektide ega hajutatud lahingutegevuse kohta. Rõhuasetus Kaitseliidu poolt arendatavale maakaitsele oli klassikaliseks konventsionaalseks sõjapidamiseks valmistumine.

Siiski, osalisel määral toimub esialgse idee poole tagasi minek kaitseväe juhataja 25.10.2017 käskkirjaga nr 227 „Kaitseväe sõjaaja struktuuri sõjalise maakaitse koosseisu arvatavate täiendavate kergejalaväekompaniide (sisekaitse) võimekirjeldus“. Käskkiri kuulutati küll kehtetuks 20.04.2021, kuid igaks juhuks säilitati ja pikendati veel asutusesiseseks kasutamiseks piirangut 5 aastat, seega ka sellest võimekirjeldusest ei saa avalikus ruumis detailselt rääkida.

Üldjoontes aga määratles võimekirjeldus kergejalaväe- ehk sisekaitsekompanii (täna maakaitsekompanii) põhiülesanded, milleks olid määratud objektide või maa-alade kaitse või julgestamine. Seejuures sõjaliselt kaitsvad ülesanded ja PPA toetamise suutlikkus oli ettenähtud sooritada koondatult; objektide jälgimine, julgestamine ja elutähtsa teenuse toimepidavuse korraldaja toetamine hajutatult. Kompaniile ei olnud ettenähtud ehk oli seatud piiranguks omada täiendavaid võimeid, nagu kaudtuli, tankitõrje, pioneerid, õhutõrje ja ka pealetungilahingute teostamine.

Jätkuvalt kutsuti sisekaitseallüksusi kollasteks ja lahingkompaniisid rohelisteks. Endiselt said rohkem tähelepanu, paremat relvastust ja varustust rohelised, kelle põhiülesanded olid jätkuvalt läbinisti konventsionaalsed viivitus, kaitse ja pealetung.

Vahemikus 2016-2018 püsis Kaitseliidu tegevliikmete arv kerges langustrendis. See ei ole muidugi näitaja iseenesest, vaid inimeste elude mitmete asjaolude koosmõju. Kuid võib arvata, et selle perioodi Kaitseliidu tegevused ei olnud osade liikmete jaoks siiski see, mida nad lootsid.

Maakaitse kolmas tulemine

Kaitseväe juhataja vahetus 2018. ja Kaitseliidu ülem 2019. aastal. Kaitseliitu asus juhtima brigaadikindral (määramise hetkel veel kolonel) Riho Ühtegi, kes oli enne seda aastaid juhtinud Erioperatsioonide väejuhatust. Ühtegi tõi Kaitseliitu tagasi suuna nö irregulaarsele maakaitseväele ehk paljuski sellele, mida Laaneots kirjeldas juba 1995. aastal. Lühikese aja jooksul kirjutas ta mitu teemakohast artiklit Kaitse Kodusse! ja asus suunama muutusi. Ülevaate saamiseks Ühtegi lähenemisest Kaitseliidule ja maakaitsele tasub kindlasti lugeda temaga tehtud intervjuud Kaitse Kodu! numbris 8 2019.

Tõsiste piikide murdmise tulemusel on tänaseks kinnitatud uued võimekirjeldused, mis jaotavad Kaitseliidu võitlevad üksused lahingukompaniideks ja maakaitsekompaniideks (endised sisekaitsekompaniid ehk kollased).[6]

Olulised muudatused varasemast on need, et enam ei räägita pataljonidest (va üks pataljon ehk lahingugrupp Tallinna kaitseks); kõik võitlevad üksused on rohelised (ja nüüd on mittevõitlevad ehk mittekombatantidest koosnevad toetusüksused valged). Kõik maakaitsjad peavad õppima, harjutama ja planeerima võitlusviisideks hajutatult (alates iseseisvast meeskonnast ja jaost) ka vastase peajõudude selja taga.

Töö vastavate õppekavade uuendamise ning puuduvate loomisel on käimas. Lähiajal on valmimas ka Maakaitse käsiraamat, mis hõlmab suure osa hajutatud lahingutegevuse (HLT), väikeüksuste taktika ja maakaitseüksustele määratud julgestusülesannete tehnikate detailset õppematerjali.

Praegusel ajahetkel on veel vara öelda, kuidas läheb. Mitmes mõttes on juba aastakümnetega kujunenud konventsionaalne sõjapidamise mõttemaailm nagu suur tanker merel, mille manööverdamine võtab aega.

Epiloog

Tõsine tõetera on tuntud Briti sõjandusteoreetiku Basil L. Harti tsitaadis, milles ta parafraseerib Niccolo Machiavelli tõdemust „Printsist“: „On kaks tuhat aastat kogemust, mis ütleb meile, et ainus raskem asi uue idee juurutamisest sõjalises mõtlemises, on vana välja saamine.“[7] Samavõrd kehtib ka metafoor: „Kui su ainus tööriist on haamer, siis tunduvad kõik probleemid naeltena.“

Pean tunnistama, et eelnev vaatlus on tehtud üsna pinnapealselt, sest rohkem süvitsi minnes oleks saanud juba terve raamatu kirjutada. Kuid lisaks kirjalikele allikatele ka läbi aastate kaitseliitlastega peetud jutuajamiste põhjal võib arvata, et tegeliku maakaitse nõrk käsitlus siiani on olnud mitme erineva põhjuse koosmõjul, millest olulisemad võivad olla järgmised (ja ma meelega käsitlen neid hüpoteetilistena, kuna selgeid fakte ega ülestunnistusi ei ole ma kogunud): 

1. Liigne rõhuasetus staapidele ja ohvitserkonnale, selle asemel, et keskenduda kaitseliitlastele mõtestatud ja arusaadava väljaõppe- ja tegevuskavade koostamisele. Maakaitse, eriti hajutatud lahingutegevus, ei vaja tegelikult põhjalikku kõrgemat suunamist ja käskimist, vaid seda peaks arendama isetoimivuse ehk autonoomia suunas – oma kogukonna kaitsemehhanism, mis aktiveerub ja tagab ennast ise vastavalt olukorrale ning vajadustele. See teooria on jällegi täiesti iseseisva arutluse teema.

2. Eelmise idee toimimise usaldamatus selle ebamäärasuse tõttu. Suurem osa pikaaegse kaitseväe taustaga ohvitseridel on tõenäoliselt raske uskuda ja usaldada vabatahtlike enseorganiseerumise võimesse ja motiveeritusse. Seda ei saa ka hukka mõista, kui kogemus on peamiselt ajateenistust läbivate noortega, kellel on veel vähene elukogemus ja enesekindlus. Kuid sihtrühmad on kardinaalselt erinevad ja see eeldab ka hoopis teistsugust lähenemist. Kaitseliidus on palju tulemuslikum kasutada ülesandepõhist (mission command) juhtimisstiili, mida me ametlikult peaks rakendama ka kaitseväes, kuid mille elluviimisega on tõsiseid raskusi pea igal tasandil. Jäik idee, et alluvat tuleb igal hetkel kontrollida ja võimalikult täpselt ette öelda, kuidas midagi teha tuleb – on visa kaduma. Ka see oleks täiesti eraldiseisva ja pika artikli teema, mida siin põhjalikult ei lahkaks.

3. Klassikalisest sõjapidamisest kinnihoidmine ja teistsuguse võitlusviisi võimalikkuse ignoreerimine, et mitte öelda selle mõtte vastu võitlemine. Raske on muuta oma mõttemaailma, mida on kujundatud teatud mõttes dogmaatiliselt aastaid. Klassikaline viivitus, kaitse ja rünnak on peamised lahingdistsipliinid, mida õpetavad jalaväelastele iga taseme kursused ja vähe on aega ning ruumi sellest väljaspool. Ka siis kui missioonidel on õpitud mässajate vastu võitlema, siis vähesed vast laskuvad erapooletusse analüüsi, mis teeb need meie vastased suures pildis siiski edukaks. Mismoodi me kaotasime kohalikule võitlejale, kellel oli enamus aega meie soomuse ja kõrgtehnoloogia vastu võitlemiseks vaid AK-47, paar salve ja veepudel? Mida nad tegid Afganistanis nii hästi, et peale 20 aastat inimelude ja raha põletamist saavutasid nad tegelikult oma tahtmise – vana olukorra peatne taastamine? Kui me sellest aru hakkame saama, siis hakkame aru saama ka maakaitse tegelikust potentsiaalist meie oludes. Maakaitse ei ole nael, mida kiirelt läbi vastase lüüa, vaid kruvi, mis keerab ennast vastase süsteemi ja ei lase enne lahti kui vastane valust ning meeleheitest loobub.

Lõpetuseks tahan öelda, et maakaitse ei ole päris uus idee ja vähemalt kaks korda on seda püütud luua ning siis jälle tagasi keerata konventsionaalsele teerajale, võttes sisu selle nimelt. Mõelgem hoolikamalt ja avatumalt, kuidas vältida eelkäijate vigu ja tegematajätmisi, et me nüüd ei ebaõnnestuks. Mõelgem ka sellele, kuidas saavutatavat edu kinnistada, et ka seda üritust peale tänaste entusiastide naljalt tagasi keerata ei saaks. Kaitseplaneerimine on pikaaegne ja kulukas. Et mitte asjatult raisata niigi vähest raha, kuid veelgi olulisemalt, kuidas mitte kulutada vabatahtlike riigikaitsjate usalduskrediiti, see on oluline meeles pidada.



[1] Autor: ma kasutan meelega maakaitset ja territoriaalkaitset sünonüümidena ehk nii tegija kui tehtava vormis. Arutelu vastavate kinnitatud mõistete ratsionaalsuse üle oleks pigem mõne teise artikli teema.

[2] Laaneotsa artiklid on kogutud ka Kaitseliidu kodulehele: https://www.kaitseliit.ee/et/valitud-artikleid

[3] Boriss Püssa. Territoriaalkaitse: kompanii lahingugrupp versus pataljon. Kaitse Kodu! 4/2004

[4] Priit Simson. Meelis Kiili: tulevikus oleme totaalkaitseks valmis. Riigikaitse, 19.12.2013

[5] Leo Kunnas 2013. Nõuanded kaitseministrile „Riigikaitse arenguplaani 2013–2022” koostamiseks

[6] Kaitseväe juhataja 20.04.2021 käskkiri nr 92

[7] Basil H. Liddell Hart. Thoughts on War. London 1944.